Zofia Błażko – et sandt portræt af en maler og en unik kunstner
I dag præsenterer jeg dig for en unik karakter. Hun er uddannet kandidat fra Kunstakademiet i Gdańsk med hovedfag i maleri. Kvinde, hvis årer flyder med kærlighed til renæssancen, litteratur, rejser og sport. Hvad vil der komme ud af denne forbindelse, og hvilken livsstil vil det føre til? Zofia Błażko? Hvis du vil lære hende at kende, så læs artiklen.
Hvornår blev du overbevist om, at maleri var dit livs passion?
Jeg kan ikke huske, om jeg nogensinde har haft sådan en følelse. Tegning og maling har været med mig, så længe jeg kan huske. For mig er det en naturlig tilstand, ligesom at trække vejret, og ligesom uden luft kan jeg ikke fungere uden at male. Jeg er nok født med denne passion, og jeg har en dyb tro på, at jeg ikke kommer igennem den.
Hvor kommer ideerne til dit arbejde fra?
Jeg henter ideer fra livet.
Er de malede mennesker ægte?
Ja, alle de portrætterede modeller er personer, jeg personligt kender. I meget lang tid malede jeg kun mennesker fra mit nærmiljø – bekendte og venner.
Dette ændrede sig over tid. Jeg begyndte at rejse verden rundt på jagt efter “nye ansigter til malerier”. Når nogen fanger min opmærksomhed, på gaden eller blandt venners venner, og jeg beslutter mig for, at jeg gerne vil portrættere sådan en,så foreslår jeg et møde. Så har jeg mulighed for at lære mere om fremtidens model, observere, hvordan den opfører sig, og lære dens følsomhed at kende. Dette er den eneste måde, jeg kan vise noget mere end blot overfladiskhed.
Hvorfor den stærke sammenhæng med Art Deco-trenden?
For at fortælle dig sandheden, identificerer jeg mig ikke så stærkt med Art Deco. Jeg tror, jeg henter mere inspiration fra renæssancens malere. Dog er kunstnernes aktiviteter fra begge perioder bredt forbundet forstået stræber efter at udtrykke og fastholde skønhed, dette var emnet for deres interesser og mål. Det samme mål og handling er det, der inspirerer mig.
Påvirker art deco dit liv i dag?
Sandsynligvis til en vis grad, ligesom andre stilarter, jeg kender, påvirker de ubevidst mit arbejde. Jeg vendte for nylig tilbage fra en tur til Firenze, og jeg kan sige, at mit seneste maleri allerede viser indflydelsen fra den italienske renæssance.
Dine malerier viser en masse multikulturalisme eller er det et spor af mange rejser rundt i verden?
Ja, jeg udførte mit første store kunstneriske projekt lige efter at have afsluttet universitetet under et ophold på Jour et Nuit Culture i Paris. Jeg havde mulighed for at portrættere emigranter, der kom til Frankrig, som jeg mødte der. Etnisk mangfoldighed fascinerer mig meget. Når jeg laver portrætter af mennesker fra andre nationer, ønsker jeg ikke kun at fastholde deres fysiske forskelle. Inden jeg begynder at arbejde på et maleri, forsøger jeg først at lære modellen at kende i forskellige aspekter, dvs. dens kultur, religion, filosofi… Under et fire måneders kunststipendium i Senegal lykkedes det mig at lave portrætter, der er specielle for mig og ægte. Før jeg begyndte at arbejde på lærredet, brugte jeg først meget tid med fremtidige modeller for at prøve i det mindste delvist at forstå disse mennesker, jeg læste også Koranen og havde en personlig lærer i det lokale sprog “Wolof”. Jeg havde også den unikke mulighed for at rejse rundt i smukke og solrige Senegal, møde varme mennesker og unikke steder. Det berigede mig enormt internt.
Mere maleri eller fotografering?
Jeg har malet og tegnet siden jeg var barn. Mit eventyr med fotografering kom meget senere. Det var på kunstgymnasiet i Gdynia Orłowo, at jeg begyndte at dykke ned i fotografiets alkymi. Vi brugte stadig analoge teknikker i undervisningen. Jeg havde min bedstefars “Zenit”-kamera med en dedikation indgraveret på linsen, jeg fremkaldte billederne og filmene selv… På Kunstgymnasiet fortsatte jeg med at studere fotografi og valgte et fakultet i dette fag. Jeg startede mine første studier i maleri, og et år senere startede jeg på et andet felt – fotografi… Nu bruger jeg fotografi til at udarbejde kompositioner, der hjælper mig med at skabe malerier.
Anden kærlighed efter maling?
Der er tre lige store passioner, som er et vigtigt element i mit liv. Sport, litteratur og rejser.
Sport har altid været meget vigtig for mig. Det er rigtigt, at jeg aldrig har gjort det professionelt eller deltaget i ekstremsport. Men sport hjælper mig med at få den nødvendige energi, som vil give mig mulighed for at tilbringe mange timer foran staffeliet.
Jeg har ikke altid været fan af læsning, men heldigvis har jeg ændret mig… Nu læser jeg ofte om morgenen og mens jeg pendler til studiet. Det er malernes biografier, nogle gange filosofiske refleksioner eller andet indhold, der kan berige mig internt. Mens jeg maler – hvis jeg ikke har brug for mere koncentration – eller emnet fascinerer mig – lytter jeg til lydbøger.
For mig er rejser en unik mulighed for at hente nye inspirationer. Jeg havde mulighed for at bruge flere måneder på kunstnerophold rundt om i verden, i steder som Senegal, Beijing og Paris. Jeg værdsætter disse ture ekstremt meget. Jeg havde mulighed for at møde mange originale kunstnere, se interessante steder og mennesker forbundet med dem. Jeg havde også tid til at lære dem at kende og forstå. Den store betydning af denne type rejser er, at der også tilbydes overnatning og studie – jeg modtager så alt, hvad jeg skal bruge til et uhæmmet og kreativt arbejde.
Hvem henvender dine værker sig til?
Jeg valgte ikke en bestemt målgruppe. Jeg maler, hvad jeg gerne vil fange, hvad der er vigtigt for mig, og jeg vil gerne dele det med alle. Jeg maler hovedsageligt realistiske portrætter. Indtil videre var disse malerier uden skjulte symboler, mere atmosfæriske (selvom dette ændrer sig i den seneste serie). Tidligere var jeg primært interesseret i flygtige følelsesmæssige tilstande. Også ved at etablere relationer til modeller, ønskede jeg at fange “modellens sjæl”. Det forekommer mig, at mine malerier for det meste er universelle og tilgængelige, mere end for eksempel konceptuel kunst. Jeg arbejder med håbet om, at mine værker kan lide og forstås af mennesker i forskellige aldre, med forskellig følsomhed, uddannelse og mennesker med forskellig kulturel baggrund.
Lille eller stort format?
Lige efter endt uddannelse havde jeg det bedst i det større format på 200cm x 120cm, og jeg malede sådanne malerier. I øjeblikket arbejder jeg på mindre. I år havde mit største maleri mål på 150 x 100 cm, og nu maler jeg et lærred, der måler 120 x 80 cm og 50 cm x 40 cm. I modsætning til tilsyneladende betyder et mindre format ikke mindre arbejde. Det er ofte sværere at komponere og fange en idé på et mindre lærred.
Det mest magiske sted på jorden er?
Der er flere sådanne steder, der er særligt specielle for mig. Den første – hvor jeg havde en nærmest mystisk oplevelse – var Himalaya. Jeg var meget heldig at kunne finde mig selv på toppen af Annapurna, for at føle og se majestæten af et af de højeste bjerge i verden.
Et kinesisk ordsprog siger, at guder bor i bjergene. Det er hvad jeg oplevede der.
Hvilke emner tager du ikke fat på i dit arbejde?
For to år siden blev jeg tilbudt en meget stor ordre. Malerier af 13 figurer på ét lærred. Hvis jeg påtog mig dette job, ville det være mit største og mest indbringende projekt. Men den person, der bestilte det, havde “sin egen vision” af værket. Jeg benægter eller ignorerer aldrig en klients ideer, men dette maleri var beregnet til at afskrive de værdier, der er vigtige for mig, så jeg nægtede og accepterede ikke ordren.
Foretrukne måde at bruge fritid på?
Afslapning og afslapning, mens man møder venner, frihed og indsats, mens man løber eller cykler og om muligt besøger nye steder. På det seneste har jeg nydt at være på læsesalen og kunne læse vidt forskellige bøger – blandt andet en anatomi-lærebog.
Hvor vil du gerne være om 5, 10, 15 år?
Jeg leder stadig efter min plads på jorden. Heldigvis har jeg et erhverv, der giver mig mulighed for at arbejde praktisk talt hvor som helst i verden, og jeg kan altid forfølge mine mål, uanset hvor jeg er…
Og det fascinerer mig.
Tak for interviewet! Jeg ønsker alle dine drømme og succes i… Luksusprodukter!
Efterlad en kommentar