Rolex-mærket – schweizisk begær hos mænd
For nogle er det trøsten ved ejendele, for andre er det et roligt liv, måske berømmelse. Kun vi selv ved, hvad ordet luksus er, og hvor mange associationer det vækker. Men det er klart, at ét mærke i verden har opfundet denne spændende sætning. Rolex mærke det vi taler om her betyder lige så meget for enhver fyr som lyst, og det er ikke en overdrivelse.
Hvorfor er dette navn så tydeligt forbundet med noget meget elite?
Er det langsigtede markedsføringsindsatser eller måske en typisk mandlig fascination af noget, der ikke er for alle? Svaret – ligesom spørgsmålet i sig selv – er ikke let, for mange faktorer har bidraget til succesen.
Det forekommer mig, at Rolex-mærket frem for alt er et symbol i urmageriets historie. En ekstraordinær og heroisk pioner, der stolede på sine ideer og teknologier, der var ujordiske for de tider.
I 1926 blev der gjort en milepæl i urets historie, da uret blev lukket ind i et vandtæt og støvtæt etui og kaldte det Oyster. Selvfølgelig troede ikke alle på, at en sådan innovation kunne produceres, så Rolex-mærket besluttede at bruge det.
Et år efter den første produktion blev uret bevist at være fuldt vandtæt ved hjælp af en ung Mercedes-svømmer ved navn Gleitze. I 10 timer svømmede vovehalsen i kanalen med produktet Rolex og uret overlevede den vovede test i perfekt stand.
Derfor er Rolex-mærket en forløber og en rigtig gladiator, som de færreste husker i dag!
Efter et vellykket forsøg på at flyde i kanalen fulgte selskabet op på denne impuls. Dens markedsføring indeholdt berømte atleter og endnu dristigere præstationer, selvfølgelig alt sammen i baggrunden med Rolex-ure.
Udover at flyve over Everest, lad os et øjeblik fokusere på forsøget på at slå hastighedsrekorden. I 1935 satte Sir Malcolm Campbell, en af verdens hurtigste kørere, en rekord på 300 miles i timen, eller cirka 485 km/t, landhastighed ved Bonneville Salt Flats i Utah.
Som du gættede, bar han dette schweiziske eliteur, og Rolex-mærket fejrede endnu en succes.
Der var mange flere lignende succeser, såsom det første selvoptrækkende ur, Datejust. I 1945 var dette noget usædvanligt og meget nyskabende. I dag skal Rolex-mærket for at eksistere, konkurrere med mange meget gode virksomheder.
Om ikke andet af en meget simpel grund, så er Rolex-ure ikke længere håndlavede. Hvilket mange kendere betragter som en svaghed.
Dette ændrer ikke ved, at Rolex-mærket ifølge de seneste resultater fra Reputation Institute er den mest anerkendte virksomhed i verden.I deres ranking kom det først i byen, og det er et klart signal, hvem der deler kortene her.
Folk elsker Rolex for, hvad det er, og intet vil ændre det foreløbig.
Efterlad en kommentar