Gucci-mærkets historie 1
Foto www.gucci.com

Deres logo er i øjeblikket et af de mest genkendelige symboler rundt om i verden. Men alene Gucci-mærkets historie, er synonymt med rigdom, elegance og tidløs skønhed. Der er ingen tvivl om, hvorfor virksomheden skylder så mange kunder fra næsten alle hjørner af verden.

Det italienske modehus tilbyder de højeste kvalitetskollektioner af tøj og tilbehør, håndsyet i Italien. Produkternes sofistikerede subtilitet og unikke æstetik har opbygget virksomhedens gode navn i over hundrede år.

Så på trods af adskillige skandaler, der involverer Gucci-navnet og kriser i familien, som næsten førte virksomheden til konkurs, ser det i dag ud til, at dets position er intakt. Gucci er ikke kun en kreativ kraft i modeindustrien, men reagerer også på aktuelle begivenheder af international betydning. Men hvordan så mærkets vej til toppen egentlig ud?

Gucci-mærkets historie – hvem står bag det italienske modehus’ imperium?

Begyndelsen af ​​et brand er en person Guccio Gucci. Som søn af en florentinsk købmand brugte han sin ungdom på at tjene ekstra penge på sin onkels fabrik til at producere stråhatte. Snart, tvunget af en forretningskrise, besluttede han sig for at søge lykken i London. Der oplevede han for første gang luksus på det eksklusive Savoy Hotel, hvor han søgte job som portør.

Først blev han afskediget uden varsel, men efter nogen tid og mange sprogundervisning lykkedes det ham at få job som opvasker. Efter blot et halvt år blev han dog forfremmet til hotelpige. Guccio var smuk, velklædt og yderst charmerende, hvilket hurtigt tiltrak velhavende rejsende. Selvom arbejdet på selve hotellet var ret beskedent, blev det en inspirationskilde for den kommende designer.

hvordan gucci-mærket blev skabt
Foto: https://www.grailed.com

Det hele startede med hatte og tasker

Gucci brugte timer på at se mænd i elegante jakkesæt og kvinder dryppe af luksus, og han følte sig opstemt. Mest imponeret var han dog af diverse tasker, hatteæsker og kufferter med initialer. Det var dengang, han lagde planer om at oprette sin egen butik med lædertilbehør.

Efter fire års arbejde i England vendte Gucci tilbage til sit hjemland. Der blev han forelsket i Aida Calvelia, og snart blev parret gift. Lige før han begyndte at arbejde på at nå sit mål, begyndte krigen, og han blev indkaldt til hæren. Og historien om Gucci-mærket kan have vist sig anderledes, hvis ikke for en bestemt anden fabrik…

Franzi episode

Efter den er færdig han var ansat i det milanesiske firma Franzi, beskæftiger sig med produktion af luksuslædervarer. Og det var der, han fik den nødvendige viden om, hvordan man selvstændigt leder en virksomhed. Så var han virkelig klar til at sætte planen i værk.

Så i 1921 blev den første butik under navnet Gucci åbnet på nummer syv på Via della Vigna Nuova i Firenze. Sammen med dette blev mærkets første, men ikke sidste, logo skabt – silhuetten af ​​en dreng i livret og en kasket med en kuffert i den ene hånd og en håndbagagetaske i den anden. “House of Gucci” bliver en lille, faktisk enmandsvirksomhed.

Guccis multi-generationelle modeforretning

Guccio havde fem børn: en datter, Grimalda, og fire sønner – Enzo (døde i barndommen), Aldo, Vasca og Rodolfo. Han adopterede også sin kones uægte søn, Ug, selvom de tilsyneladende aldrig var tætte. Hans absolutte favorit var hans ældste søn, Aldo, som han så som virksomhedens fremtidige arving.

I 1938 overtalte Aldo sin far til at åbne en anden butik i Rom. Gucci er ved at blive en familievirksomhed og har sit hovedkvarter nu og også i hovedstaden, det vinder gradvist popularitet. 14 år senere, lige før sin død, er Guccio vidne til oprettelsen af ​​den første butik uden for Italien. Boutique i New York bidrager væsentligt til vækst i overskuddet.

gucci historie
Foto: https://www.grailed.com

Berømte skuespillere og Gucci

To år senere udgiver Gucci et produkt, der gør virksomheden til et statussymbol. En taske er lavet af svineskind med et poleret bambushåndtag. Denne model blev gjort berømt af den berømte svenske skuespillerinde Ingrid Bergman i filmen “Rejsen til Italien”. Derudover blev nummereringen af ​​alle produkter på samme tidspunkt indført, og datidens logo blev ændret – den stakkels dreng med bagage blev erstattet af en majestætisk ridder i rustning. Alt dette bidrager til den voksende interesse for Gucci.

Hurtigt bliver GG-insigniet en favorit blandt berømtheder og endda kongelige familier (Elizabeth II besøgte ivrigt Gucci-butikken i Firenze). I de næste 30 år udviklede Aldo sin forretning dynamisk og åbnede butikker i Los Angeles, Tokyo og Hong Kong. Han er endda udnævnt til den første italienske ambassadør inden for mode af daværende præsident Kennedy.

Kvinder spillede en stor rolle i denne historie

Interessant nok var der i Aldos liv, bortset fra virksomheden, altid plads til kvinder. På trods af hans ægteskab med operasangeren Olwen Price, kom Aldos affære med en ekspedient i en af ​​Guccis butikker – den smukke Bruna Palombo – for dagen. Da skilsmisser først var lovlige i Italien fra 1974, af frygt for en skandale, skjulte parret eksistensen af ​​deres datter, Patricia, for pressen i 10 år.

På trods af skandaler i designerens personlige liv var 1960’erne en topperiode for virksomheden. Så besøger de største filmstjerner – Grace Kelly og Rita Hayworth – butikken i via Condotti. Og det er derfor, historien om Gucci-mærket er så farverig og meget interessant!

Synonymt med luksus og international berømmelse, Gucci

Produkterne, der tilbydes af Gucci, er ved at blive utroligt berømte over hele verden. Logoet ændrer form for sidste gang – det er forenklet til to bogstaver G, der overlapper hinanden. Ud over selve tilbehøret begyndte de berømte Gucci loafers at blive produceret, og snart også smykker. På det tidspunkt fik Aldo hjælp til at styre virksomheden af ​​sine tre sønner – Paulo, Roberto og Giorgio.

De første problemer inden for Gucci vil dukke op i 1970’erne.Aldos sønner begynder gradvist at stræbe efter selvstændighed i virksomheden. De første konflikter opstår på grund af hver enkelt broders forsøg på at skubbe sine egne ideer frem. Paulo er den mest ivrige efter forandring. Han foreslår udvidelse af Gucci med Gucci Plus-mærket, når denne idé fejler, kræver han at skabe Paulo Gucci som en konkurrencedygtig virksomhed på markedet. Dette bliver mødt med åben misbilligelse af andre familiemedlemmer.

Familieproblemer

I 1983 døde Aldos bror Rudolfo Gucci i Milano. Efter hans død overtager hans søn Maurizio størstedelen af ​​aktierne i virksomheden og bliver en af ​​hovedlederne. Med tiden kommer situationen ud af kontrol, og en 6-årig juridisk kamp begynder mellem Maurizio og Aldo for fuld overvågning af Gucci-imperiet. Penge bliver en katalysator for konflikt. Striden er ved at tage fart.

Maurizios enorme aktier er frosset, og Aldo Gucci, anklaget for skatteunderslæb i 1986, kommer i fængsel i Florida, hvor han tilbringer et år. Maurizio, der med nød og næppe undslap loven, flygter til Schweiz tre år senere. I 1989, efter at have sluppet konkurrencen fra Aldo, blev han udnævnt til præsident for Gucci.

Mode og økonomi

hvordan gucci-virksomheden blev grundlagt
Foto: https://bazaarvietnam.vn

Den oprindelige historie om Gucci-mærket er ikke så farverig, da Maurizios ledelse kun bringer tab til virksomheden. Han er anklaget for at have undladt at styre sin økonomi og bruge enorme summer på hovedkvarterer i Firenze og Milano.

Virksomhedens velbefindende begynder at blive sat spørgsmålstegn ved, og imperiets fremtid er ikke længere sikker. Det bemærkes, at i årene 1991 til 1993 var økonomien for Gucci-mærket i minus for første gang, som det fremgår af mærkets historie. Situationen blev dødvande, da det arabiske selskab Investcorp i 1987 købte aktierne i Paolo og derefter Ald, som som følge af sine nevøers handlinger blev fjernet fra at lede virksomheden. Allerede i 1993, Investcorp bliver eneejer af Gucci.

Som historien om Gucci-mærket viser, blev Maurizio mindre end to år senere dræbt af et skud, da han på det tidspunkt var den sidste arving til Gucci-dynastiet, der arbejdede i virksomheden. Den person, der beordrede mordet, viste sig at være hans ekskone – Patrizia Reggiani, kaldet den sorte enke i Gucci-huset. Motivet til forbrydelsen er angiveligt vrede over tabet af hans formue efter skilsmissen og jalousi over Maurizios nye forhold. Interessant nok kan historierne om dette mord ses på skærmene i Ridley Scotts seneste biografiske film, House of Gucci “.

Ny kvalitet – nyt kapitel

Domenico de Sole bliver administrerende direktør for Gucci Group efter Maurizios død. Han er dog ikke en ny figur i virksomheden. Allerede i 1980’erne arbejdede han i et advokatfirma, hvor han etablerede et samarbejde med Gucci og hjalp med omstrukturering af virksomheder. Siden 1984 har han været administrerende direktør for Gucci America. Årene 1994-2004 var en periode med fornyet fremgang for virksomheden.

Under sin embedsperiode bragte De Sole brandet ud af konkurs og genopbyggede dets betydning på den internationale arena. Gucci er igen ved at blive det luksuskonglomerat, der omfattede Yves St. Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Stella McCartney og Sergio Rossi.

Fra nu af er alt prestigefyldt forbundet med Gucci-mærkets historie

Et frisk pust introduceres til Gucci af Frida Giannini, som blev ansat i 2004. En dygtig modedesigner bringer Gucci-shows til et nyt niveau. Samtidig redefinerer Alessandro Michele, der har haft stillingen som kreativ direktør siden januar 2015, luksus med Gucci-mærket. Italieneren promoverer surrealistisk æstetik og overrasker publikum med hver præsentation af en ny kollektion.

Det er derfor, at dagens Gucci er forbundet med en utrolig præcis balance mellem skønhed og kontrovers. I øjeblikket Guccio Gucci S.p.A. er et datterselskab af det franske Kering holding, som samler producenter af mærkevarer. Alt tyder på, at Gucci efter år med familieskænderier endelig er kommet ind i roligere vande.