Betragtes Range Rovers som luksus?

Udvalgt foto

Ordsproget siger, at man ikke skal dømme en bog efter dens omslag – det samme gælder for en bils klasse, som ikke skal bedømmes i hast. En given bils tiltrækningskraft og status afhænger i høj grad af det land, hvor den er placeret, og samtidig dens oprindelsesland. I Polen kan en almindelig amerikansk cruiser, som i USA er en almindelig D-segmentbil, vække meget større beundring end dens europæiske ækvivalent i samme klasse. Et eksempel kunne være Ford Mustang, som i USA ikke er synonymt med luksus eller sport – den er simpelthen en splint af den tidligere herlighed fra muskelbilerne fra 1960’erne og 1970’erne. Range Rover er et helt andet par støvler – eller rettere sagt to par dæk. Siden 1970’erne har den britiske Land Rover-modellinje udviklet sig fra middelklassesegmentet gennem overklassen til luksusbiler. Så kan Range Rover betragtes som en luksusbil? Selvfølgelig, men det er værd at finde ud af, hvad der ligger bag.

Er en Range Rover det samme som en Land Rover?

Ses ofte på gaden og meget ens – Land Rover og Range Rover. Ikke så mærkeligt, for selvom det er to separate mærker, er producenten stadig britiske Land Rover. Range Rover er en modellinje, der startede i 1960’erne af ingeniørerne Gordon Bashford og Spean King. Bashford og King ønskede at skabe en bil, der ville kombinere fordelene ved et terrængående køretøj med rejsekomforten fra en traditionel personbil. Vi ved jo, at Land Rover tidligere udelukkende fokuserede på terrængående køretøjer. Der er formentlig ingen film om Afrika og andre hjørner af Jorden med ekstremt vanskelige terrænforhold, hvor vi ikke ville se den berømte Defender. Som “britisk” skulle han blandt andet optræde: i James Bond-filmserien.

Er-Range-Rovers-Betragtet-Luksus
Range Rover Classic

Den første Range Rover-prototype blev skabt i 1967. Land Rover-ingeniører gemte den under kodenavnet “Velar” – fra det italienske “velare”, som bogstaveligt betyder “skjult”. Velar forblev “velare” i yderligere 25 prototyper, fordi briterne lavede i alt 26 af dem. Efter tre år blev den første Range Rover-model præsenteret for verden. Dette køretøj var præcis, hvad dets skabere havde til hensigt, det skulle være – alsidigt. Den første Range Rover havde permanent firehjulstræk, en todelt bagklap og et markant karrosseri, der mindede om traditionelle Land Rover-modeller. Der var dog noget ved den, der gjorde, at den hurtigt blev en levende legende på vejene – primært på vejene, fordi den var forløberen for SUV’en, men den klarede sig også ganske godt terræn. Desuden viser billederne tydeligt den stadig noget rå karakter af denne bil. Efterfølgende generationer så mindre og mindre “off-road” ud og mere og mere “urbane”. Niveauet steg også luksus, både inde og ude.

Efter 11 års succes med at erobre markedet, blev Range Rover Classic frisket op i en femdørs version, hvilket gjorde den mere attraktiv som et køretøj for familier, der på det tidspunkt stadig kunne være meget stort. Karosseriet har dog ikke ændret sig meget.

Er-Range-Rovers-betragtes som luksus
Range Rover Classic 5-dørs

Range Rover 1994. Din indgang til luksus-SUV-segmentet

Det næste gennembrud i Range Roverens historie var anden generation af denne model (P38A). Når vi ser på det, kan vi allerede se et spring op af en hylde – til segmentet overklassebiler. Range Rover’en slipper så næsten endeligt af med sin offroad-fortid, selvom noget af disse års Land Rover Defender stadig er tilbage. Lighederne er synlige med det blotte øje. Men i bund og grund er der tale om to helt forskellige biler.

I anden generation bibeholdt ingeniørerne den stærke krop og motorer med stor kapacitet i to versioner: en 4,0-liters V8 og en 4,6-liters V8. Senere fik udvalget af motorer følgeskab af en mere økonomisk 2,5-liters dieselmotor. BMW, hvilket muliggjorde en bedre tilpasning af køretøjet til forskellige kunders behov.

Interiøret i anden generation af Range Rover er designet med komfort og luksus i tankerne. Der blev brugt materialer af høj kvalitet som læder og træ, og avancerede teknologier blev introduceret, hvilket på det tidspunkt hævede standarden i high-end SUV-segmentet, som Range Rover blev efter 1994. I midten af ​​1990’erne var Range Rover allerede ejet af BMW, som fortsatte med at udvikle mærket. Der er endda en prototype af en SUV med en V12-motor. BMW 7-serie, men i sidste ende gik den ikke i produktion.

Produktionen af ​​anden generation Range Rover fortsatte indtil 2002, hvor den blev erstattet af tredje generations model. P38A spillede en nøglerolle i at cementere Range Rover’ens position som synonym med luksuriøse og alsidige SUV’er, der kombinerer elegance med uovertruffen terrængående kapacitet. Den dag i dag er Ranger Rover II værdsat af samlere, især kendere af mærket.

Er-Range-Rovers-Betragtet-Luksus
Range Rover P38 fra 1994

Tredje og fjerde generation Range Rover

Range Rover III er nok den mest berømte model af dette mærke af luksus-SUV’er. Tredje generation tog topklassen med storm SUV Ud over luksuriøse finish er denne model spækket med teknologi – herunder avancerede navigationssystemer og de bedste lyd- og elektronikinstallationer. Nyskabelser blev også brugt i selve designet, som sikrede, at affjedringen giver kørekomfort både på asfalt og terræn. Modellen blev produceret fra 2002 til 2012, men bilens linjer kan ses selv i moderne Range Rovers.

Fjerde generation af Range Rover dryppede af luksus. Den seneste model af den dengang populære SUV blev præsenteret på Paris Motor Show. Det var verdens første SUV med et karrosseri udelukkende lavet af aluminium, hvilket muliggjorde en væsentlig reduktion af køretøjets vægt med ca. 400 kg, og dermed forbedret brændstofeffektiviteten. Range Rover har ikke opgivet kraftige motorer. Den svageste var V6 3.0 TD med 258 HK, og den kraftigste – V8 5.0 Supercharged med 550 HK. Alle varianter af den nye Range Rover var udstyret med en 8-trins gearkasse og standard firehjulstræk. På trods af sin allerede udpræget luksuriøse karakter og direkte konkurrence med den daværende Mercedes S-klasse, beholdt Range Rover stadig sine terrængående kvaliteter og klarede sig meget godt terræn. Her Mercedes var bestemt bagud.

Er-Range-Rovers-Betragtet-Luksus
Fjerde generation Range Rover

Range Rover i dag – Rolex blandt SUV’er

Siden da har BMW “indkasseret i de tomme felter”, fordi der ikke har været nogen næste version af Range Rover så betydningsfuld som fjerde generation. Siden da har mærket opdateret sin portefølje og i mellemtiden præsenteret forskellige usædvanlige variationer.

I 2005 dukkede Range Rover op Sport, og senere dens seneste version, Range Rover Sport SV, som blev betragtet som den hurtigste model i mærkets historie. Skaberne fokuserede på klassisk luksus og off-road kvaliteter, men med et strejf af sporty karakter.

Range Rover Evoque dukkede også op på markedet – den mindste i familien, den fik anerkendelse for sine kompakte dimensioner, men samtidig med at den bibeholdt alt, hvad fjerde generation har at byde på, naturligvis beriget med de nyeste teknologiske og designmæssige resultater.

Endelig vendte Range Rover tilbage til sine rødder med Velar – opkaldt efter Range Rover Classic-prototypen fra 1970’erne. Velar udfylder hullet mellem Evoque og Sport og skaber en slags hybrid af de to modeller. Denne model er kendetegnet ved en slank silhuet og et moderne interiør, men også af enestående ydeevne.

Sportsmodel i begrænset udgave
Sportsmodel i begrænset udgave

Betragtes Range Rovers som luksus?

For at opsummere, ja! Range Rover er allerede en luksusbil og konkurrerer med mærker som Mercedes, Rolls-Royce og Bentley.