“Dior Cruise” 2024 – på vej til Mexico

'Dior Cruise' 2019 gruppebillede Estelle Hanania til Dior Preview
https://www.tatler.com

Dior, som et af de mest kendte modemærker i verden, præsenterer ofte sine kollektioner under modeshows og såkaldte modeuger. Ikke desto mindre arrangerer de også særlige begivenheder såsom feriebådsmesser, hvor deres design kan ses. Og som det viser sig, nærmer sådan et krydstogt sig med hastige skridt. Modehuset afslørede sin kollektion “Dior Cruise” 2024 vil præsentere i Mexico City 20. maj. Vi kender ikke den nøjagtige placering endnu.

Fortsættelse af tradition

Enhver, der har haft mulighed for at dykke ned i brandets aktiviteter, ved, at dets kunstneriske leder, Maria Grazia Chiuri, kombinerer mode med kultur og kunst i sin tilgang til skabelse. Faktisk har han været ombord på mærket siden 2016. I deres samlinger Chiuri refererer ofte til historie, traditioner og kultur i forskellige regioner og nationer. Hun tager også ofte fat på sociale spørgsmål som ligestilling, feminisme og mangfoldighed. Hendes kollektioner for Dior afspejler hendes stærke overbevisninger og har naturligvis vundet anerkendelse blandt modekritikere og brandtilhængere i årevis.

“Dior Cruise” 2019-kollektionen inspireret af Mexico.

kilde: vogue.co.uk

Efter at have taget hans samling på et krydstogt til Marrakech, Athen og Sevilla, havde vi mulighed for at se Dior-showet i Mumbai sidste efterår. Det blev afholdt i samarbejde med Chanakya, et Mumbai atelier og håndværksskole for kvinder. Under det, usædvanligt Indisk broderi blev tilpasset til den eksklusive stil fra Dior. I år fortsætter designeren sin tradition for samarbejde med lokale håndværkere.

“Dior Cruise” – Mexico er ikke længere kun i mine tanker

Det viser sig dog, at årets begivenhed ikke er modehusets første kontakt med dette latinamerikanske land. I kollektionen “Dior Cruise” for foråret 2019, der blev præsenteret i den franske by Chantilly, søgte designeren inspiration i “escaramuzas” – traditionelle mexicanske kvinder på heste. “Det, der er mest fascinerende for mig ved escaramuzas, er, at de udfører en sport, der generelt menes at være ‘macho’s domæne, og de gør det klædt i traditionelle, usædvanligt smukke og feminine kjoler” – det er Chiuri selv.

48484
kilde: https://www.vogue.pl

Det er derfor, hendes modeller dukkede op på Chateau de Chantilly iført forskelligt dekorerede og modificerede versioner af disse kjoler. Ved at analysere tøjet fra mexicanske Amazoner, dykkede den kreative direktør lidt dybere ned i historien. Hun studerede også stiladelitas– kvindelige soldater, der kæmpede under den mexicanske revolution i 1910-1920. Disse kvinder var kendt for en passion for røde læber, massive sølvsmykker og voluminøse, broderede nederdele.

Turisme boom

Et interessant aspekt, når du vælger usædvanlige destinationer til brandshows, er promoveringen af ​​selve stedet. Dior-shows er store begivenheder i modeverdenen, med deltagelse af designere, moderedaktører og berømtheder fra hele verden. Organisering af et sådant arrangement tiltrækker naturligvis mediernes opmærksomhed, hvilket bidrager til en potentiel stigning i turismeindtægter. Det ser ud til, at dette er en ekstra fordel ved denne type projekter, og den nuværende kunstneriske leder er udmærket klar over det.

“For Maria Grazia Chiuri er hver krydstogtsamling som et drømmekort, en fejring af verdens færdigheder og kulturer. For at dette unikke show skal præsenteres i Mexico City,huset ønsker at hylde den mexicanske arvs pragt. Gennem disse spændende dialoger vil den kreative direktør fremhæve nogle af de emblematiske skikkelser og kreativitet i dette land, som har ligget Diors meget varmt om hjertet siden husets grundlæggelse i 1947, oplyser modehuset i sin officielle erklæring.

Día De Los Muertos Cultura Mexico
kilde: www.spanish-online.org