Burberry med en ny “Year of Rabbit”-kampagne
Det britiske luksusmodehus Burberry er kendt for sine ekstremt gennemtænkte reklamekampagner. Mærket involverer altid et team af mennesker i sine produktioner og bygger en unik atmosfære omkring de nyeste kollektioner. Sidste år var vi vidne til “The Night Before”-kampagnen, fuld af spænding og forventning til ferien. Denne gang præsenterer Burberry verden for noget helt andet. 2023-kampagnen er inspireret kinesisk nytår og afslører en tøjkollektion, hvor kaninmotivet spiller en særlig rolle.
Year of the Rabbit, hvilke ændringer vil det medføre?
Den 22. januar går vi ifølge det kinesiske horoskop ind i det næste år, der ikke tilfældigt kaldes Kaninens år. Dette skyldes, at vandkaninen vil være hans protektor. Ifølge kinesisk astrologi har dyrenes tegn på dyrekredsen bestemt menneskets skæbne i tusinder af år. Kaninens kommende år skal være fuld af harmoni og orden, ifølge kineserne vil det give dig mulighed for at trække vejret og midlertidigt stoppe i det konstante hastværk. Kaninens år skal også bringe overflod, realisering af lidenskaber og succeser samt opfyldelse af drømme. Og alt dette efter Tigerens svære og kaotiske år, som vi oplevede i 2022.
Det ser ud til, at dette er budskabet, Burberry forsøger at afspejle i sin seneste tøjkollektion. Det siges også, at mærket hilser et nyt perspektiv velkommen og ønsker at sprede det til sine forbrugere. Med den nye kampagne opfordrer han folk til at: “oplevelser af det ekstraordinære for at finde selvtillid, passion og kreativitet”. Men er denne utopiske hovedidé synlig i tøjet til den kommende kollektion?
Et klassisk monogram med et sjovt twist
Ingen vil blive overrasket over, at kaninen er et nøglemotiv, der løber gennem hele kollektionen, i forskellige versioner inspireret af populære tegnefilm. Thomas Burberry valgte dog en interessant og lidt sjov accent. Nå, det klassiske monogram af mærket designet af Riccardo Tisci, han forvandlede det til kaninører. I den seneste kollektion vil de dekorere dame-, herre- og børnetøj, men også den ikoniske Lola taske og tilbehør.
Grafiske print af kaniner vises blandt andet på kjoler med en elegant sløjfeaccent, langærmede poloshirts og slanke leggings. De evigt moderigtige Varsity-jakker kommer også denne gang i en stærk farvepalet af lys rød og marineblå, med Burberrys hyldest til kaninens år synlig på brystet. Derudover eksperimenterede designeren med selve monogrammets form. Således er nogle af kaninmotiverne placeret ryg mod ryg, så ørerne samles i en hjerteform, mens andre sidder oven på Burberry-logoet.
Dette humoristiske redesign af kollektionen er dog ikke det eneste højdepunkt i kampagnen Kaninens år 2023. Burberrys indsats går dybere end blot kollektionen – mærket besluttede at hædre Kaninens år med et videoklip. Optagelsen byder på skuespillere Qi Xi, Shi Pengyuan og atleten Zhao Lina, og billeder blev taget af instruktør Zik Liu og fotograf Sky. Triptykonen er en supplerende kommentar til de tre karakterers søgen efter frihed, da de hver især indgår i en visuel dialog om kreativitet. Hele kampagnen varsler en ny æra fuld af succes for det britiske mærke Burberry. Medierne viser allerede nu projektets kærlighed fra både kritikere og tilhængere af modehuset.
Efterlad en kommentar