Tøjmærket Off White – hvem ejer det?

Hvem Ejer Off White Tøjmærket
Foto: vogue.de

I modeverdenen, hvor grænsen mellem haute couture og streetstyle bliver stadig mere udvisket, er det umuligt ikke at nævne Off-White. Off-White tøjmærket har fra starten vakt følelser – ved at kombinere urban råhed med luksuriøse detaljer og dermed redefinere begrebet streetwear. Men bag hvert logo gemmer der sig en historie. Og netop i dag ser vi nærmere på den, der står bag Off-White: hvor mærket kommer fra, hvem der leder det, og hvordan fremtiden ser ud efter grundlæggerens afgang.

Tøjmærket Off White – en vision, der har forandret streetwearens ansigt

Off-White blev ikke til ved et tilfælde i 2012, men var resultatet af mange års modning af et enestående sind. Dets skaber, Virgil Abloh, er en usædvanlig personlighed – uddannet ingeniør, DJ, kunstner og designer, som ganske vist ikke havde nogen formel modeuddannelse, men besad noget langt mere værdifuldt: en sikker æstetisk sans og evnen til at aflæse kulturen. Før han skabte sit eget brand, samlede han erfaring som kunstnerisk leder ved siden af Kanye West. Det var netop samarbejdet om kreative projekter i DONDA (Wests kreative bureau), der åbnede dørene til high fashion-verdenen for ham. Allerede i 2013, kun et år efter grundlæggelsen af Off-White, begyndte hans designs at dukke op på catwalks i Paris og skabe trends samt bane nye veje inden for mode.

Tøjmærket Off White Enestående Vision
Foto: gq.com

Hvad gjorde tøjmærket Off-White unikt fra starten? Det var et svar på de skiftende behov hos unge forbrugere – bevidste, progressive, på jagt efter mode, der betyder mere end blot at “se godt ud”. Abloh skabte ikke bare tøj, han skabte en kontekst – både æstetisk og kulturelt. Hans designs med de karakteristiske anførselstegn (f.eks. “SHOELACES” på snørebånd eller “SCULPTURE” på tasker) blev et manifest for tilgangen til mode som en social kommentar.

Samtidig blev Off-White en pioner i at forene luksusverdenen med ægte streetstyle. I stedet for at vælge mellem det ene eller det andet, besluttede Abloh at kombinere begge poler. Han brugte materialer af høj kvalitet uden at give afkald på det rå udtryk. Brandets stil var fra starten stærkt grafisk – krydsende pile, skrå striber, industriel typografi. Alt dette blev hurtigt en del af modefans’ bevidsthed og anerkendt som den nye klassiker inden for streetwear, samtidig med at det blev en af de mest luksuriøse tøjmærker i verden.

Mærkets skæbne efter Virgil Ablohs død

Designerens død i november 2021 var et enormt chok, ikke kun for modeverdenen, men også for kulturen som helhed. Abloh, blot 41 år gammel, gik bort efter to års privat kamp mod en sjælden form for kræft – angiosarkom i hjertet. Nyheden om hans bortgang rystede branchen. Designeren, som blot få uger tidligere havde vist sig offentligt, blev fra den ene dag til den anden en legende. For mange opstod det naturlige spørgsmål: hvad nu med Off-White? Kan et brand, så tæt forbundet med én markant personlighed, overleve uden sin skaber?

Tøjmærket Off White
Foto: vogue.globo.com

Svaret kom hurtigt og var et tydeligt signal om, at Off-White ikke ville forsvinde fra markedet – tværtimod. Allerede før Ablohs død, i juli 2021, annoncerede den franske luksusgigant LVMH overtagelsen af majoritetsandelen i Off-White . Koncernen erhvervede 60% af aktierne i brandet, mens de resterende 40% forblev i hænderne på Ablohs familie og hans eget firma Virgil Abloh™. Dette træk var ikke tilfældigt. LVMH havde samarbejdet med Abloh i årevis, især efter hans udnævnelse som kreativ direktør for herrelinjen hos Louis Vuitton i 2018. Overtagelsen af Off-White var et strategisk skridt, der skulle sikre brandets arv og samtidig give det mulighed for global ekspansion og udvikling.

I praksis betød det fuld opbakning til at videreføre Ablohs vision med respekt for den æstetik, det visuelle sprog og den kreative ånd, der havde sikret Off-Whites succes. LVMH, som har mærker som Dior, Givenchy og Celine i sin portefølje, havde ikke til hensigt at gøre Off-White til endnu en “korporativ” linje. Målet var at bevare mærkets autenticitet og nære bånd til det unge, bevidste fællesskab. I flere måneder efter Ablohs død befandt mærket sig derfor i en slags overgangsfase. Kollektionerne blev realiseret ud fra allerede forberedte koncepter, med det designteam, der havde arbejdet sammen med ham i årevis. Samtidig var man på udkig efter en person, der kunne overtage roret og føre Off-White ind i en ny æra. Hvem er altså mærkets næste kreative direktør?

Meddelelse om ny kreativ direktør

I februar 2023 blev det annonceret, at Ibrahim Kamara bliver ny kreativ direktør for modehuset Off-White. En ikke mniej fascinerende skikkelse, lige så dybt forankret i den moderne kulturverden. Kamara blev født i Sierra Leone, voksede op i Gambia og flyttede derefter til London. Allerede fra en ung alder skilte han sig ud, ikke kun med sin sans for stil, men også med sit mod til at udforske identitetstemaer i modeverdenen. Før han kom til Off-White, var Kamara primært kendt som chefredaktør for magasinet Dazed og som uafhængig stylist, der samarbejdede med branchens største navne – fra Burberry og Louis Vuitton til Rihanna og Beyoncé.

Hans æstetik? Kulturel dybde, mod til at dekonstruere normer og en fejring af mangfoldighed. Valget af Kamara som Ablohs efterfølger var derfor ikke kun logisk, men også symbolsk – han fortsatte den revolution, Abloh havde indledt. Siden han tiltrådte, har Kamara givet mærket et nyt visuelt sprog, samtidig med at han bevarer dets fundament: grafisk dristighed, dialog med ungdomskulturen og evnen til at kommentere virkeligheden. Hans første kollektioner for Off-White forener rå energi med et mere poetisk lag i budskabet. Man ser påvirkninger fra afrikansk kunst, postkoloniale refleksioner, men også en dyb respekt for idéen om “tøj som fortælling”.

I samtaler med medierne understreger Kamara, at han ikke ønsker at “erstatte” Abloh, men at videreudvikle hans arv med respekt for streetkulturen. Denne tilgang har vundet anerkendelse både i branchen og blandt mærkets loyale fans, som nøje følger det nye kapitel for det luksuriøse brand Off-White.

Hvordan Ser De Nyeste Kollektioner fra Off White Tøjmærket Ud (1)
Foto: contrastmag.com