“Black Swan” Chanel
Det parisiske modehus Chanel er i sorg efter den stille, uventede bortgang af dets kreative direktør. Virginie Viard er Chanels symbolske “sorte svane”.. Blot tre uger efter den chokerende fratræden præsenterede brandet sin sidste haute couture-kollektion i et show indhyllet i en aura af melankoli og kontrovers. Selve spillestedet – den majestætiske Opéra Garnier – så ud til at afspejle begivenhedens dystre stemning. Fraværet af Viard til showet, en kvinde, der havde formet Chanels vision i næsten tre årtier, var en smertefuld accent, der fremhævede hendes fravær ikke kun fra kollektionen, men fra hele mærket.
Forår-sommer 2024/25-kollektionen, med titlen “Black Swan”, så ud til at være et symbolsk farvel til Viard. Sort dominerede – farven på sorg og melankoli. Tunge satinkjoler, som sørgekapper, svævede ned ad banen som spøgelser fra Chanels tidligere storhed. Selv det første og sidste look fra kollektionen – en sort satinkjole med et snit perfekt til dogens begravelse i Venedig – understregede dramaet i situationen. Showet, selvom det var raffineret i alle detaljer, efterlod observatører, der følte sig tomme og utilfredse. Den manglede også den gnist, glans og glæde, der prægede Chanel-kollektionerne under Karl Lagerfelds tid.
Skyggen af en kæmpe og presset af succes
I årevis blev Virginie Viard formet i skyggen af Karl Lagerfeld og blev hans højre hånd og fortrolige fortrolige. I 2019, efter mesterens død, stod hun over for noget af en udfordring – at overtage tøjlerne i Chanel, et af de mest genkendelige modehuse i verden. I starten klarede hun det godt. Under hendes vågne øje blomstrede mærket og nåede et rekordsalg på næsten 20 milliarder dollars i 2023. Men med tiden dukkede de første kritikerøster op. Der blev hvisket om gentagelsen af designs, den gnist og friskhed, der prægede Lagerfelds kollektioner, manglede.
Klimakset kom i maj, da “cruise”-showet i Marseille skuffede fans. Den kolde aura fra Côte d’Azur var ikke befordrende for sommertøj, og internetbrugere udtrykte åbenlyst deres utilfredshed, satte spørgsmålstegn ved Viards vision og beskyldte hende for at mangle talent. En måned senere, midt om natten, blev Viards afgang fra Chanel annonceret i en kortfattet pressemeddelelse.
I modeverdenen er det også kutyme, at afgående designere siger farvel til mærket med et storslået show, som en sidste bue for deres fans og industrien. Viard benyttede sig dog ikke af denne mulighed. Tilsyneladende var hun så chokeret over beslutningen om at blive fyret, at hun forlod kontoret i Chanels hovedkvarter på rue Cambon i en fart og efterlod en storm af følelser. I sidste ende blev kollektionen for sæsonen forår-sommer 2024/25 færdiggjort af Chanels interne team af designere. Selvom samlingen langt fra var “vintage”, fik den moderat anerkendelse.
“Black Swan” Chanel
Chanel “Black Swan”-showet åbnede med den melankolske sang “Sympathy” af Rare Bird fra 1960’erne. Sangens tekst, der talte om “kulde og mørke”, afspejlede perfekt atmosfæren i samlingen, gennemsyret af en tone af melankoli. og kulde. Modeller, som kede mannequiner, gik ned ad catwalken i enkle jakkesæt. Jakker uden de klassiske fire lommer, lukket i nakken og dekoreret med besætninger, blev kombineret med plisserede nederdele, der nåede op over knæet. Minimalistiske snit og afdæmpede farver – sort, hvid og beige – understregede også kollektionens rå og cool karakter.
Et andet element i showet var klassiske Chanel-jakker med korte halsudskæringer og klaplommer. Denne gang valgte modehuset nuancer af Queen of Englands aubergine og fersken, hvilket tilføjede noget varme og femininitet til kollektionen. Showets ægte perler dukkede dog op til sidst. Metalliske cocktailkjoler med fårekødsærmer glæder sig over deres glans og originalitet. Showets absolutte stjerne var en fabelagtig ecru latexkjole, afsluttet med hvide coq-fjer og en pailletter-bh. Denne kreation, som et symbol på håb, oplyste samlingens mørke atmosfære og gav håb om en bedre morgendag.
Viard efterlader Chanel i skyggen af underdrivelse og spekulationer. Den parisiske designer Lutz Huelle forsvarede designeren og understregede den enorme udfordring, hun skulle stå over for, ved at erstatte et ikon som Lagerfeld. “Uanset vurderingen af hendes præstationer, kan ingen benægte, at hun blev sat i en umulig situation,” kommenterede Huelle. Spørgsmålet står dog tilbage om presset fra Lagerfelds arv viste sig at være for stor en byrde, og hun levede ikke selv op til modegigantens forventninger? Tiden vil vise, hvad Chanels fremtid bringer uden hendes kreative geni.
Efterlad en kommentar