Kan du lide Swiss Watch? Rolexs svære begyndelse
Rolex er et af de mest populære luksusurmærker i verden. Et ur fra Schweiz (virkelig?) er nu mere en prestigefyldt dekoration end en enhed, der fortæller os, hvor meget vi har travlt. I begyndelsen af sin historie var mærket dog kun et af mange… og det er det ikke særlig vellykket. Dette var på et tidspunkt, hvor værdien af et ur primært blev bestemt af nøjagtigheden af tidsmålingen. Dengang virkede ikke alt i Rolex “som et schweizisk ur”.
Virksomheden blev grundlagt i 1905 med initiativ Hans Wilsdorf, der sammen med sin svoger oprettede et firma ved navn Wilsdorf & Davis – dengang endnu ikke Rolex. Wilsdorf kom ind på markedet med det ambitiøse mål at skabe ure, der ikke kun ville holde tiden perfekt, men også være en fantastisk dekoration – de skulle have en original og attraktivt design. I dag ved vi, at det lykkedes, og hans livsværk – det verdensberømte firma – har overlevet ham og klarer sig stadig godt. Effekterne er let synlige, i modsætning til sveden på Wilsdorfs tinding.
Svær begyndelse af Rolex-mærket
Virksomheden blev grundlagt i 1905, men først i 1910 Wilsdorf høstede de første frugter af sit arbejde. I de første fem år var hans ure dårlig kvalitet, og hvad mere er De målte tiden dårligt. Først efter et halvt årti modtog den første kopi af Wilsdorfs ur et certifikat fra observatoriet i Trieste, som auditerede præcisionen af ure. Dette gjorde det muligt for os at begynde at bygge et godt brand.
Interessant nok er virksomheden – i modsætning til legender – er ikke fra Schweiz, og Wilsdorf var ikke schweizer. Virksomhedens oprindelige hovedkvarter var i Storbritannien, og først i 1912 blev det flyttet til Schweiz. Fire år tidligere var “Rolex”-varemærket reserveret, og fra det øjeblik mærkede virksomheden sine produkter med det.
Som i tilfældet med mange virksomheder, i tilfældet med Rolex, stærk vilje viste sig at være afgørende. Efter fem års tørke begyndte mærkets over 100-årige sejrsrække. Siden opnåelse af certificering er Rolexer blevet mere og mere populære. 10 år senere begik Wilsdorf ikke den fejl, som nogle gange selv de mest magtfulde virksomheder ikke kan undgå – han begyndte at gå med strømmen. teknologisk udvikling. Rolex – selvom det i dag er baseret på stemning over for traditionelle ure – dengang fokuserede på innovationer. Dette eliminerede for eksempel behovet for at oprulle uret takket være brugen af en automatisk mekanisme.
Rolex – det første vandtætte ur i historien
Det største gennembrud i Rolex-mærkets historie fandt sted mere end 20 år efter dets oprettelse. I 1927 Hans Wilsdorfs firma skrev historie med den første opfindelse vandtæt ur. Den er lavet specielt til Mercedes Gleitze – en berømt svømmer. Gleitze var den første person, der svømmede Gibraltarstrædet og den første britiske kvinde, der svømmede under egen kraft engelsk kanal. Rolex krydsede den engelske kanal med hende! Det lykkedes for Gleitze, men det lykkedes også for Rolex – han overlevede hele overfarten.
Resten af historien skrev sig selv i løbet af de næste årtier og fortsætter. Rolex var og betragtes som et mærke prestigefyldte, der tilbyder unikt design og udførelseskvalitet. Lad os dog huske det hvis det ikke var for selvfornægtelse Wilsdorf i de første fem år af mærkets eksistens, ville der ikke være mere end hundrede.
Efterlad en kommentar