Moncler Genius x Rick Owens, Jay-Z og Mercedes-Benz?

190221105819 Moncler Genius 3
Foto edition.cnn.com

Det italienske luksusmærke Moncler starter 2023 med et brag. Nå, den 20. februar, under London Fashion Week, vil hun præsentere sig selv i et show med titlen “The art of Genius”. Han inviterer tre partnere fra musikindustrien til sit originale projekt – Roc Nation, Jay-Z, Alicia Keys og Pharrell Williams, samt rigtige giganter i deres brancher: Adidas Originals, Palm Angels og Mercedes-Benz. Hele modeverdenen venter på denne begivenhed. Der er ingen tvivl om, at navne med så stor statur vil bidrage til at bringe brandet til kreative højder. Men hvor kom ideen til Moncler Genius-projektet fra, og hvordan passer de nævnte medskabere ind i hele dette puslespil?

Moncler Genius, eller hvordan mærket er forud for sin tid

Moncler Genius er et projekt med tradition. Det startede i 2018, da CEO Remo Ruffini inviterede indflydelsesrige designere og tænkere til at samarbejde. Dette resulterede i månedlige indsamlinger fyldt med usædvanlige projekter. Og selvom mærkets nye vej først blev anset for at være for ambitiøs, fungerer denne produktionsmetode stadig godt i dag. Moncler Genius samlinger mister bestemt ikke deres friskhed. Interessant nok tegner Moncler Genius sig i øjeblikket for 5 til 10 procent af mærkets samlede salg.

Det kan vi godt sige Ruffini Takket være sin kreativitet og åbenhed over for industrier skabte han det første kollektive rum for samarbejde inden for mode. Og denne maskine ser ikke ud til at stoppe: “I 2023 går vi ind i en ny fase for Moncler Genius” – sådan lyder ordene fra direktøren og præsidenten for brandet. Og så har vi endnu en begivenhed, der fejrer denne smukke idé. Showet finder sted om mindre end 2 uger i et stort rum til at organisere massebegivenheder – “The Olympia London”.


kilde: www.teenvogue.com

Årets stjerneudvalg

Det kan ikke nægtes, at mærket i år vil blive ledsaget af store figurer, der repræsenterer vidt forskellige brancher. Nogle af dem havde allerede haft kontakt med Monclers arbejde. Williams var en af ​​mærkets første og samarbejdspartnere, mens Alicia Keys styrede den digitale præsentation af Moncler Genius i 2021. Mercedes-Benz har en interessant plads i alt dette. Selvom dette firma har en lang tradition for at sponsorere modeuger, har det aldrig optrådt på deres tidsplaner før.

Det betyder dog ikke, at mode er blevet skubbet i baggrunden. Tilbagevendende industripartnere er Hiroshi Fujiwaras Frgmt og Palm Angels, et parisisk streetwear-mærke grundlagt af den tidligere kunstneriske leder af Moncler, Francesco Ragazzi. Under London Modeuge Andre mærker vil også præsentere deres koncepter sammen med Moncler. Blandt dem Adidas Originals og Salehe Bembury, samt den ekstraordinære designer Rick Owens. Hans installation dukkede op på Moncler-udstillingen i februar 2020.

Selvom mærket ikke afslører, hvad vi kan forvente af kollektionen med så farverigt et cast, forsøger medierne at afsløre et par kort. For nu sagde Moncler, at hver bidragyder vil “præsentere fordybende oplevelser og forestillinger, der repræsenterer deres kreative visioner.” Der er dog ingen officiel information om Jay-Z, Keys eller Williams – eller andre musikalske kunstnere optræder live under arrangementet.


kilde: www.vogue.it

På den ene side kan vi forvente ekstraordinære modeoplevelser, på den anden side er mærkets designs for længst gået ud over selve modens grænser. Denne vægt på samskabelse i sig selv ser ud til at indebære, at nye produkter, hvad enten det er inden for lyd, transport eller andre kategorier, vil blive produceret af alle involverede parter, ikke kun mærket selv. Moncler skaber tøj i tråd med sine egne ideer. De mener også, at deres nuværende arbejdsform vil give dem mulighed for at skabe noget, som hvert brand ikke kunne opnå alene.