Mere mode, færre provokationer – en ny æra af Balenciaga
Som vi ved, glemmer industrien ikke i lang tid. Der er gået et par måneder siden skandalen relateret til mærkets upassende kampagne, som nærmest ødelagde det i hele verdens øjne. Overskrifter, der beskylder mærket for at promovere pædofile, er stadig varme. På grund af dette trak Balenciaga sig tilbage fra medierne i nogen tid efter at have trukket kampagnen tilbage og udstedt en officiel undskyldning. Nogle antog endda, at dette var enden på det ikoniske mærke.
Mærket dukkede op til Paris Fashion Week, fuldt ud klar over, at hele modeverdenen ventede på, at det skulle glide op. Og derfor besluttede hun sig denne gang for at gå efter minimalisme. Showets standard spektakulære atmosfære blev erstattet af et simpelt scenografi. Hovedfokus var på tøj. “Mode er blevet en form for underholdning, men ofte overskygger denne del dens essens” – sagde en af sedlerne efterladt ved udstillingspladserne til gæsterne. Kunne Balenciaga være på vej til forløsning? Eller måske er det bare en ren mediestrategi for at aflede opmærksomheden fra sit nuværende omdømme?
Et uudgrundeligt billede
Længe før sidste års skandale var Balenciaga kendt som et brand kendt for at rykke modegrænser. Præsenterer din eksperimenterende designs som sneakers fra “Full Destroyed”-kollektionen fik en meget blandet medierespons. Ikke desto mindre, hvad angår omsætning og solgte produkter, syntes dette billede at tjene mærket. Næsten hvert Balenciaga-eksperiment , endte med at hvert enkelt styk var udsolgt. Det er også værd at bemærke, at forbrugerne var villige til at betale astronomiske beløb for det præsenterede tøj og tilbehør, som meget ofte var bevidst forvrænget.
Og dog i lang tid etiketten solgte bedre end selve produktet, den sidste kampagne satte en stopper for disse eksperimenter. Balenciaga, som normalt chokerede, krydsede denne gang grænsen for social accept. Så det ser ud til at Med mit blide comeback og forestillingens helt nye karakter vil jeg rehabilitere mig selv i folks øjne. At give afkald på kontroversielle værktøjer kan bestemt være begyndelsen på dette. Men kan Balenciaga stadig være det samme mærke, der lægger vægt på enkelhed frem for originalitet? Det finder vi nok snart ud af.
Hvordan var Balenciaga efterår/vinter 2023-kollektionen?
Som vi sagde, under Paris modeugemærket opgav dramatiske løsninger, såsom en løbetur i mudderet eller en iscenesat snestorm. Denne sæson var sættet minimalistisk, og selve catwalken viste sig at være et rent elfenbensgulvtæppe. Showet i sig selv var et eventrum i indkøbscentret Carrousel du Louvre, som fungerede som et hyppigt mødested for modeshows indtil begyndelsen af 2000’erne.
Den nuværende kreative direktør, Demna Gvasalia, viser, at mærket stadig har meget at præsentere rent tøjsiden. Kollektionen omfattede 54 styles . Der var tydeligt skræddersyede jakkesæt, aftenkjoler og en ny håndtaske kaldet Huge Bag. Man kunne se delikate og feminine accenter, der gjorde kollektionen mere menneskelig og behagelig at lytte til.
På trods af dette udstrålede det stadig mærkets ånd med klassiske motiver som: højhalsede pailletkjoler, boxy læderjakker, enorme lag af denim og solbriller med bugøjne.
Modeller gik ned af landingsbanen klædt i en lidt legende blanding blomstrede kjoler, karakteristisk struktureret skrædderi og elementer hentet direkte fra street fashion. Mærkets streetwear-påvirkning var for eksempel synlig ved tilføjelsen af en hættetrøje med oppustede former syet ind i ærmerne. Hele showet blev akkompagneret af rolige klavertoner, som blev mere og mere elektroniske, efterhånden som showet fortsatte.
“Idéen var at være 200 procent mig,” fortalte Demna journalister backstage efter showet. “Min intention var at rense det op, redigere det til det punkt, hvor det taler for sig selv.” Showet præsenteret af Balenciage var bestemt et skridt i at reparere mærkets beskadigede image. Forhåbentlig ikke den sidste.
Efterlad en kommentar