Kering-konglomerat med en klimabeslutning

191104104659 Wan Yunfeng 4
Foto edition.cnn.com

Kering er et fransk luksuskonglomerat, der omfatter modegiganter som, Gucci, Saint Laurent, Alexander McQueen eller Balenciaga. Sammen med LVMH er det de to største bekymringer med fokus på luksusmode. Det ledes af François-Henri Pinault, som også er formand for fonden af ​​samme navn, som beskæftiger sig med problemet med vold mod kvinder rundt om i verden. Derudover er konglomeratet involveret i mange andre sociale aktiviteter, støtter udviklingen af ​​unge talenter og samarbejder med kunstuniversiteter.

6 François Henri Pinault
Foto draperline.com

Sidste fredag ​​forpligtede Kering sig officielt til at reducere drivhusgasemissionerne med 40 % inden 2035. Denne idé passer ind i visionen om ansvarlig luksus og komplementerer dens udviklende vision strategi for bæredygtig udvikling. Dette er et stort skridt mod en klimarevolution i modebranchen. Hvad lover Kering præcist, og hvilken effekt vil denne beslutning have?

Luksuriøs mode og atmosfære

Hvordan påvirker modebranchen klimaet? Vi har nu nok information til at vide, at mode er en væsentlig bidragyder til negative ændringer i vores klima. Det anslås, at modeindustrien er ansvarlig for så meget som 2 til 8 procent af den globale CO2-udledning. For at sætte det i perspektiv er dette mere end luft, sø og skibsfart tilsammen. Statistikken over vandforbrug er endnu mere chokerende – cirka 215 billioner liter vand bruges af industrien hvert år.

Derudover produceres hurtigmodetøj i stor skala, og over halvdelen af ​​den globale produktion går til lossepladser. Alt dette er med til at drive forbruget af varer massivt. Luksusprodukter er bestemt mere holdbare. Med fokus på materialer af høj kvalitet er de bygget til at holde længere end massemarkedsvarer. Og det kræver til gengæld mindre efterspørgsel efter forbrænding og tekstilaffald. Derudover betyder elitismen ved luksustøj, at disse produkter er tilgængelige i meget mindre mængder.

Foto savoirflair.com

Derfor, selvom luksusmodesegmentet utvivlsomt bidrager til klimakatastrofen, er det en meget mindre procentdel. Eksklusive mærker har råd til at producere færre specialiserede og vellavede produkter. De fleste af dem har allerede taget skridt til at forbedre klimasituationen, velvidende at de kan handle for klimaet, selvom det medfører stigende omkostninger.

Balanceret udvikling

Globale luksusmodegiganter er langsomt gået ind på vejen for bæredygtig udvikling i flere år. Det viser sig, at Kering ikke var den første til at udtale sig, LVMH har også haft til formål at reducere Scope 1 og 2 emissioner (drivhusgasemissioner fra energiforbrug i anlæg og butikker) i nogen tid nu. med 50 % inden 2026 sigter mod at reducere Scope 3-drivhusgasemissioner pr. enhed værditilvækst med 55 % inden 2030.

Prada forsøger også at reducere sit CO2-fodaftryk, som allerede i 2021 har nået målet om at omdanne sin markante linje af nylontøj og tilbehør helt til genbrugsmateriale. Mærket producerer i øjeblikket over 100 millioner yards årligt af sit Re-Nylon stof fra plastik og forbrugeraffald.

Hvad planlægger Kering?

“Vi sætter nu dette nye absolutte mål, der dækker bånd 1, 2 og 3 i drivhusgasprotokollen, for hvis vi virkelig ønsker at dekarbonisere vores globale forretninger, skal vi gå fra reduktioner af kulstofintensitet til absolutte reduktioner,” sagde François-Henri Pinault.

kilde: ANIMA ANIMUS

Som vi nævnte, administrerer Kering luksusvirksomheder, herunder men ikke begrænset til Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen. Dets indvirkning på brands og deres politikker er betydelig, så alt dette peger på positive ændringer i fremtiden. Kering er planlagt til at udgive sin Sustainability Progress Report 2020-2023, som vil beskrive dens nye biodiversitetsstrategi. Kering demonstrerer endnu en gang sit engagement i at bringe positive forandringer og indflydelse til industrier. Dette trin vil uden tvivl bære frugt i den nærmeste fremtid.