Kering-aktier – vil ejeren af Gucci genvinde sin glans på børsen?

Kering-aktier Vil Gucci-ejeren Genvinde Sin Glans På Børsen
foto: gucci.com

Kan man miste en formue på luksus, der aldrig går af mode?

Kering-aktier er nok et af de vildeste eksempler på, hvor uforudsigelig markedet kan være. Virksomheden bag Gucci, Saint Laurent og Bottega Veneta – brands, der forbindes med ren luksus og stabilitet.

Alligevel minder aktiekursen mest af alt om en tur i rutsjebane. Fra rekordhøje 750 € faldt den til blot 220 €, for så at stige til 284 €. Det er ikke udsving, man forventer fra et tilfældigt tech-selskab på børsen i Warszawa. Det er en modegigant med butikker i alle verdens hovedstæder.

Luksus på dansegulvet: første kig

Interessant nok afhænger hele denne variation i høj grad af ét enkelt brand. Gucci står for omkring 50-60 % af hele Kerings omsætning. Hvis Gucci har en god sæson, skinner hele koncernen. Hvis ikke – ja, det kan vi se på graferne.

Mærket Gucci

foto: gucci.com

For nylig har investorerne faktisk fået lidt optimisme tilbage. En stigning på 64 % siden juni kaldes “det største kvartalsvise rally” i selskabets historie. Det lyder imponerende, men er det virkelig grund til begejstring, eller er det bare en midlertidig opblussen?

For at forstå det, er det værd at se nærmere på nogle nøglepunkter:

• Hvordan har kursen udviklet sig på lang sigt, og hvad har drevet den
• Hvad er de reelle finansielle fundamenter i koncernen
• Hvorfor afhængigheden af Gucci både er en styrke og en svaghed
• Hvad venter luksussegmentet i de kommende år

Historien om Kerings aktiekurs er en fascinerende lektion i, hvordan mode og finans flettes sammen på måder, der ikke kan forudsiges.

Historik over noteringer og vigtige milepæle

Kerings historie er egentlig fortællingen om en fuldstændig forvandling af en virksomhed. Få husker, at nutidens luksusgigant startede som et træfirma i Bretagne.

DatoBegivenhedKursreaktion
1963Etablering af Pinault S.A. – handel med træIngen noteringer
12.06.1988Børsdebut i Paris~25 franc
1999-2001Slaget om Gucci med LVMHEn stigning på 180%
2004Afslutning af opkøbet af Gucci for 8,8 mia. €Konsolidering ~45€
22.06.2013Rebranding til KeringOpsving fra 140€ til 200€
2021Pandemitoppen – rekord 750€Kulminationen af trenden
2024Lavpunkt ved 220€Korrektion på 70%

Det egentlige gennembrud kom under krigen om Gucci. Jeg husker de overskrifter fra slutningen af 90’erne – Pinault kæmpede mod Arnault som i en tv-serie. Hvert nyt bud sendte kursen opad, investorerne spekulerede på, hvem der ville vinde. Dengang forudså ingen, at det ville blive starten på et imperium.

To perioder fortjener særlig opmærksomhed. Den første er årene 2013-2021, hvor aktien femdobledes efter rebrandingen til Kering. Alessandro Michele overtog roret hos Gucci i 2015 og ændrede faktisk brandets DNA – de farverige kollektioner, som delte modeverdenen, viste sig at være en finansiel fuldtræffer.

Alessandro Michele Gucci

foto: fashionbiznes.pl

Den anden periode er det dramatiske fald 2022-2024. Kulminationen ved 750€ var som en champagneboble – alle troede, at luxury ville vokse uendeligt efter pandemien. Men Kina bremsede op, unge forbrugere vendte sig væk fra prangende stil, og Gucci mistede Micheles glans efter hans afgang.

Disse udsving viser, hvor afhængig Kering er af kulturelle trends. Det er ikke bare et almindeligt selskab – her tæller zeitgeist, samfundsstemninger, endda politik i Asien.

I dag står vi et sted, hvor historien møder nutiden. Alle disse op- og nedture har formet den nuværende værdiansættelse.

Hvad driver kursen i dag: analyse af den aktuelle situation

Luca de Meo som CEO fra 15. september 2025 – det er netop denne ændring, der driver Kering-kursen i dag. Aktierne er steget med 64 % siden juni, hvor rygterne om hans kandidatur begyndte at florere på markedet. Tidligere havde ingen forventet det, men nu siger alle, at det var indlysende.

Luca De Meo Blog

foto: worldluxurychamber.com

For at forstå den nuværende værdiansættelse på omkring 284-290 €, skal man se på tallene:

MetrikVærdi
P/E12-15
Beta1,2
Udbytteafkast4,2%
Gæld7,1 mia. €

Disse nøgletal ser ikke dårlige ud, selvom gælden godt kunne være lavere. P/E i dette interval er en ret fornuftig værdiansættelse for luxury goods.

Problemet med Gucci fortsætter – salget faldt med 4-25% år over år i perioden 2024-25. Det gør ondt, for Gucci er trods alt gruppens flagskib. Men der er ét lyspunkt – Japan vokser med 12-18%. Interessant nok klarer Kering sig rigtig godt netop der, hvor andre brands har problemer. Kina er en helt anden historie – der kæmper de stadig med svækket efterspørgsel på luksus.

Gucci Blog

fot. vitkac.com

Milan Fashion Week 2025 gav positiv buzz på sociale medier. På X dukkede der kommentarer op som “Kering er tilbage i spillet, de kollektioner er på et helt andet niveau” og “De Meo ved, hvad han laver – det kan man allerede se nu”. Efter showsene steg aktierne 10-15% intradag, hvilket viser hvor følsomt markedet reagerer på sentiment.

Milan Fashion Week 2025

fot. lofficielibiza.com

Omsætningsvolumen steg markant – det er tydeligt, at institutionelle investorer vender tilbage til aktien. Ikke alle er overbeviste, men de fleste analytikere medgiver, at et skifte i toppen var nødvendigt. De Meo har erfaring fra automotive, men luxury er en helt anden verden.

Dividendeyield på 4,2% er en god pude for dem, der vil vente på effekterne af restruktureringen. En beta på 1,2 betyder, at aktien reagerer lidt kraftigere end markedet generelt – hvilket også kunne ses under de seneste stigninger.

Hvad nu med det hele?

Investorens perspektiver og bevægelser: hvad er det næste for Kering-aktierne?

Er det stadig værd at holde øje med Kering? Efter de seneste kursudsving overvejer mange investorer det nøje. Sandheden er, at luksusmærker altid vækker følelser på børsen, men nu har vi konkrete prognoser og data.

Vækstscenarie

UBS ser aktien i 310 euro, og i det bedste tilfælde endda 350 euro ved udgangen af 2026. Det er en ret optimistisk antagelse, især når man ser på den nuværende kurs. Det afgørende bliver et comeback i Kina og fortsat vækst i online-salget. Gucci har stadig potentiale, men skal finde sin plads i de nye trends.

Gucci kollektioner

foto: hypebeast.com

Forsigtigt scenarie

På den anden side har vi en gæld på 7,1 milliarder euro. Det er meget under de nuværende markedsforhold. En beta på 1,2 betyder også større udsving end markedet generelt. Hvis efterspørgslen i Asien fortsat svækkes, kan det blive svært.

For danske investorer er det vigtigt at vide, hvor man kan følge disse kurser. Pålidelige kilder er:

  1. Bankier.pl – de har gode prisalarmer
  2. Money.pl – nyttige tekniske analyser
  3. XTB – hvis du allerede handler gennem dem
  4. Indstil notifikationer ved 280 euro (støtte) og 320 euro (modstand)

Megatendenserne for de kommende år er især bæredygtig luksus og digitalisering. Unge kunder ønsker brands, der tager ansvar for miljøet. Kering har her en fordel over konkurrenterne, men skal udnytte den merværdi.

Glem heller ikke at diversificere porteføljen. Aktier i luksusbrands er kun ét element. Måske er det værd at overveje sektor-ETF’er i stedet for enkelte selskaber?

Overvåg nøgleindikatorer, spred risikoen, og rådfør dig altid med en finansiel rådgiver, før du træffer beslutninger.

Tomek D.

businessredaktør

Luxury Blog