“Turn away from fur”-kampagnen i en ny version
“Vend dig væk fra pelsen”-kampagne er et initiativ ledet af PETA. Dens formål er at fremme bevidstheden om de etiske og økologiske aspekter af pelsdyravl opmuntre folk til at holde op med at bære tøj lavet af naturlig dyrepels. Den blev første gang præsenteret for verden af modeller fra Boss Models Worldwide på en “levende billboard” den 30. oktober 1996. På det seneste har PETA også haft som mål at lave andre dyrebaserede materialer, som f.eks uld, læder og dun, lige så uacceptabelt som pels. Organisationen bruger en gammel kampagne til igen at gøre opmærksom på de forhold, dyrene opdrættes og slagtes under.
Humanitarisme og mode
“Mennesker for den etiske behandling af dyr” – er det fulde navn på en international ikke-statslig organisation, hvis hovedmål er at beskytte dyrs rettigheder. Hun er kendt for sine provokerende og kontroversielle aktiviteter, der har til formål at tiltrække offentlig opmærksomhed og gøre opmærksom på eksisterende problemer relateret til dyremishandling. I 1980, året det blev grundlagt, var pelse stadig et statussymbol. “Alle ville have pels” – husker Ingrid Newkirk, medstifter af organisationen. “Men nu er det fortid.”
Calvin Klein var et af de første store modemærker, der blev pelsfri. Alt dette efter at PETA stormede hans kontor i New York i 1994. Samme år udgav hun indhold, der reklamerede for kampagnen “Turn Away from Fur”, hvor supermodeller hævdede, at de hellere ville gå nøgne end at bære pels. Sociale medier og den bredere kulturelle samtale omkring etisk forbrug har skubbet dette endnu længere. I 2017 annoncerede Gucci, at pels var passé. Og i 2021 er dets moderselskab Kering blevet pelsfrit og slutter sig til rækken af luksusmærker fra Chanel til Versace.
Selvom mærker stadig bruger pels, bliver salget langsomt behandlet som upassende. I nogle lande som f.eks Californien og Israel det er endda ulovligt. Men når det var en ubetydelig del af de fleste virksomheders aktiviteter, Læderprodukter er branchens salgsdriver. Så det ser ud til, at PETA denne gang har en endnu større nød at knække.
“Vend dig væk fra pels. Og fra uld, læder, dun…”
Vi har observeret de seneste år voksende bevidsthed og interesse for dyrebeskyttelse i tøjbranchen. Mange virksomheder og designere tager skridt til at reducere eller helt fjerne lædervarer, uld og dun fra deres kollektioner. Og alligevel er det for langt de fleste mærker ikke en god idé at opgive læder eller uld. Adskillige avancerede virksomheder, der har lovet at blive pelsfri, har ignoreret aktivisternes opfordringer om at gøre det samme selv for eksotiske skind som krokodille, slange og struds, endsige kohud.
Også for mange forbrugere, brugen af uld og læder virker mindre kontroversiel end pels eller eksotisk læder. Mange tror, at læder fra køer og får ikke er et produkt, som dyrene opdrættes til udelukkende for deres hud, i modsætning til dyr som mink eller krokodiller. PETA hævder dog, at industrien er lige så grusom og truer velfærden for de dyr, der er en del af den.
På trods af udviklingen af alternative syntetiske materialer, er det forbrugerne, der faktisk har en væsentlig indflydelse på de beslutninger, som tøjmærker træffer. Ved bevidst at vælge indkøb, udtrykke meninger og støtte et brand, der tager dyrevenlige aktiviteter, kan de påvirke transformationen af modeindustrien. “Vi arbejder hårdt på at vække folk,” sagde Newkirk. “Pels er tydeligt nu, læder bliver mere og mere tydeligt…uld er det sværeste.” Kampagnen “Turn away from fur” minder os om, at da pels er blevet fortid, har andre materialer også en chance.
Efterlad en kommentar