Jarosław Jaśnikowski – interview med maleren
Michał Cylwik: Godmorgen, hr. Jarosław, jeg er meget glad for at kunne præsentere profilen for en af de mest genkendelige surrealistiske kunstnere. Malerierne skabt af Jarosław Jaśnikowski er kendt og værdsat over hele verden. Selvfølgelig kunne jeg spørge, hvordan gør man det? men det forekommer mig for trivielt… Jeg ved, at det ikke var let at opnå en sådan perfektion.
Derfor vil jeg gerne vide, hvad maleri betyder for dig?
Hej og velkommen.
At male er stadig et utroligt eventyr for mig, det er meningen med mit liv, et spejl, der afslører de hemmelige hjørner af min sjæl, en port til en anden verden. Men det er også min kilde til ganske anstændig indtægt.
Hver kunstner, i begyndelsen af sin karriere, tager udgangspunkt i en, der gjorde et enormt indtryk på ham. Hvilken indflydelse havde Dalís arbejde på dig?
I begyndelsen af mit eventyr med maleri, i 1990’erne, havde Dalís arbejde og selve figuren en stor indflydelse på mig, men med tiden begyndte det at forsvinde til fordel for fascinationen af værkerne af Wojtek Siudmak, dengang Zdzisław Beksiński, og så ændrede flere andre kunstnere min mening.. kunstbegreb. I øjeblikket anser jeg Salvador Dalís arbejde for at være rigt med hensyn til opfindsomhed og fantasi, men dårligt med hensyn til malerfærdigheder, og frem for alt er hans problem store fejl i kombinationen af farver. Nå, Dali var en af de første og banede vejen for verdenssurrealisme… og ros ham for det.
For mange mennesker er kunst en flugt til en anden, magisk side. Det beroliger ikke kun øjnene, men også sanserne. Hvad er forskellen mellem den surrealistiske verden og den virkelige?
For eksempel kan du lege lidt med fysikkens love og bøje dem sådan eller sådan. Du kan have det sjovt med Mikro Pana Boga og skabe nogle interessante virkeligheder, men vi skal også tage højde for, at skabninger fra de verdener, når de ser på os gennem et vindue, også kan blive en smule overraskede. Loven om vantro og fascination virker begge veje.
Er maleri den eneste form for kunst, du udvikler i dig selv?
Jeg tror, at enhver kunstner er åben over for forskellige former for selvudfoldelse. Jeg plejede at skrive noget poesi, jeg skrev en novelle, en ret dårlig, selvom jeg er fristet til at vende tilbage til at skrive en dag. Astronomi, eller kvantefysik, er også en smuk type kunst, hvor du kan blive uendelig glemsom.
Berømmelse lyder ofte tvetydig, og mange skabere accepterer det ikke. Hvad føler en kunstner, hvis malerier er udstillet i prestigefyldte gallerier?
Malere har den trøst, at det normalt er vores malerier, der er berømte, ikke os selv. Så teenagere hviner ikke bag os og tager tavse billeder, paparazzier sender ikke eskadroner af droner efter os, pudler og andre tabloider holder sig væk fra os. Vi kan uden forlegenhed gå til bageren efter rundstykker, pille næsen mod rødt lys og leve et dejligt liv.
At male kan være en livsstil. Er det muligt at kombinere forretning med kunst?
I vores tid er det endda nødvendigt. Mange unge kunstnere med hovedet fulde af drømme bliver efter at have afsluttet universitetsuddannelsen kastet ind i gearene på det hensynsløse marked og dør. De dør, fordi de ikke fik ordentlig uddannelse, fordi ingen på universiteterne forberedte dem på det. Uanset om vi betaler skat eller ej, er enhver kunstner som en selvstændig iværksætter, og ingen giver os papu-papu gratis. I begyndelsen er det en hård kamp for overlevelse, og alle vil blive ramt i hovedet, uden undtagelse. Alle vil betale en pris, forskellig, nogle gange forfærdelig, men de, der holder ud… kan få et dejligt liv.
Behandl venligst ikke dette som et spørgsmål om konkurrence:)) Hvilke moderne malere anser Jarosław Jaśnikowski for fremragende?
På et bestemt tidspunkt, når en person føler sin egen værdi og er sikker på det, han gør, er der ingen konkurrence længere… der er kun venskaber. Der er mange fremragende kunstnere i polsk surrealisme, og jeg vil ikke lyve, når jeg siger, at vi er verdenseliten. Måske skyldes det nogle af vores nationale karakteristika, måske denne utopiske romantik, når vi kaster os med pensler i hænderne, i fanatisk vanvid, over vores lærreder, over vores verdener, uden et spor af frygtsomhed. Jeg ved det ikke… måske er det det. Eliten af polsk, bredt forstået surrealisme omfatter mindst tyve, måske tredive navne, og praktisk talt alle har deres egen genkendelige stil. Derfor supplerer vi hinanden så godt.
Mange af nutidens skabere bruger digitaliseringsteknologi. Sådan skabes meget kreative og originale værker. Hvad Jarosław Jaśnikowski Overvejer du at kombinere computerbehandling med et klassisk staffeli?
Jeg har absolut intet imod det, hvis det, der skabes som et resultat af denne symbiose, opfylder principperne for godt arbejde, det vil sige har velafstemte farver og korrekt komposition, og formidler interessant indhold, hvorfor så ikke.
Her er en lille bemærkning til de overraskede – Ja! maleri er baseret på visse principper, som nogle gange ikke undervises i på Kunstakademierne, og praler af det syge princip “Kunst for kunstens skyld”.
Magisk realisme er hovedtendensen i dit liv, ville Jarosław Jaśnikowski gerne leve i sådan en verden?
Hvis jeg ville, ville jeg nok bo der allerede;-) Men jeg tror, jeg foretrækker at være turist, en Storyteller. Jeg besøger Alternative Worlds og fortæller om, hvad jeg så der. Det er nok for mig, men søde ærter vokser der ikke, som de gør her, og jordbærene har en tendens til at blive fordærvede.
Mange tak for interviewet og din tid til LuxuryBlog.pl, jeg vil følge dit arbejde nøje.
selv tak
Efterlad en kommentar