Balenciaga-mærkets historie
Foto sortiraparis.com

Balenciaga er meget mere end blot et brand – det er en legende i modeverdenen, hvis historie har sat trends og defineret moderne elegance i årtier. Dens rødder går tilbage til et beskedent studie i San Sebastián, Spanien, hvor den unge Cristóbal Balenciaga, fascineret af skrædderkunst, begyndte sin rejse ind i modeverdenen. Fra ydmyg begyndelse til global anerkendelse, mærke historie Balenciaga forbliver en inspiration for både designere og modeelskere over hele verden. På trods af ændringer i ledelsen og udviklingen af ​​trends, har den altid været tro mod sine rødder og bevaret den innovationsånd, der gjorde den til en legende.

Jagter mulighed

Navnet Balenciaga er intet andet end efternavnet på dets grundlægger. Cristóbal Balenciaga blev født i 1895, og ifølge få kilder voksede han op i en lille kystby i Spanien. Hans første kontakt med mode var, da hans mor efter faderens død begyndte at arbejde som syerske for at forsørge familien. Som de fleste børn på den tid var han autodidakt. Dengang var der ingen modeskoler eller uddannelse i design eller mønsterskæring. Ofte lærte familier, der lever i fattigdom, fra lokale kirker, hvordan man syr gennem praktisk erfaring. Interessant nok har Balenciaga i hele sin karriere som designer aldrig skitseret et design med blyant på papir. Men glad for sin mors arbejde begyndte han i en alder af 12 sin egen rejse ind i modeverdenen som lærling i feriestedet San Sebastian.

Han grundlagde sit første modehus i 1917, men ikke under det berømte navn, vi kender i dag, men en forkortelse af sin mors pigenavn – Elisa. Efter nogen tid, i 1920’erne, åbnede han en anden butik, denne gang i Madrid. Men i 1937 blev Balenciaga tvunget til at flytte til Frankrig på grund af den spanske borgerkrig. Og det var i modens hovedstad, at han blev hyldet som den ubestridte leder af fransk haute couture. Hans første modehus på Avenue Georges V blev hurtigt det mest eksklusive skrædderstudie i Paris på niveau med modehuse som datidens Dior.

Cristobal Balenciaga
Fotx.cristobalbalenciagamuseoa.com

Innovationens æra

Fra så ung en alder var hans færdigheder til mønsterskæring og tøjkonstruktion enestående. Som vi nævnte, i stedet for at planlægge eller skitsere hans design, startede han med selve stoffet. Desuden kendte han kunsten at manipulere materialer for at få deres fulde potentiale ud. Perfekt håndværk var det, der adskilte Balenciaga fra mærker som f.eks Chanel og Dior. Hans geni gav ham adskillige anerkendelser, men designeren selv holdt sine cirkler små. Han blev ven med og beundrede et par stykker, begyndende med Christian Dior, gennem Hubert De Givenchy, til Carmel Snow og Diane Vreeland. Han var en introvert, der var kendt for at tage afstand fra medierne og paparazzierne.

Således demonstrerede Balenciaga ikke kun fremragende skræddersyn, men var også banebrydende for nye teknikker og materialer. Han introducerede innovationer såsom brugen af ​​kunstige stoffer, designet af kraveløse jakker og aftenkjoler med moderne stilarter, der har omdefineret standarderne for elegance. Det var dog først i 1950’erne og 1960’erne, at designeren nåede sit arbejdes højdepunkt. Hans dristige designs inklusive den ikoniske taskekjole og barrierefrakke, har opnået international anerkendelse og inspireret efterfølgende generationer af designere.

Balenciaga-mærkets historie – arvinger til arven

Efter et meget succesfuldt par årtier lukkede Balenciaga i 1968 uventet sit modehus. Desværre døde han kun fire år senere i en alder af 77. Nyheden om lukningen af ​​modeimperiet efterlod mærkets kunder chokerede, men det siges, at han selv mente, at der ikke længere var en sand måde at designe couture på. Det viste sig dog anderledes. I 1986, mindre end to årtier senere, skete det ny æra af Balenciaga. En der har bidraget til dette er Nicolas Ghesquière, kendt for at puste nyt liv i Balenciaga lige fra hans første s/s 98-show. Mange af hans kreationer er stadig ikoniske den dag i dag, fra Patchwork kjolen til Motorcykel Lariat tasken.

Balenciaga-mærkets historie under ledelse af en legende
Foto mygoodcloset.com

Til gengæld blev modehuset i 2001 overtaget af Kering, i øjeblikket ejer af Saint Laurent, Alexander McQueen og Bottega Veneta. I 2015 Demna Gvasalia blev annonceret som den nye kreative direktør for Balenciaga og har været en snak for alle lige siden. Han er også krediteret for at hjælpe med at revitalisere brandet på mange måder, samtidig med at han har bevaret den kunstneriske integritet af Cristobals snit og former. Takket være Demna blev modehuset anerkendt som Kerings hurtigst voksende brand i 2018.

Det var ham, der genoplivede rødderne til house og couture under 2020-showet. Dette vigtige øjeblik viste, at mærket var på vej tilbage til sin sande arv. Og det er fordi Balenciaga har ikke produceret en couture-kollektion siden Cristobal selv. Demna ser ud til at være en værdig efterfølger til mærkets arv. Vi hører stadig om hans næste handlinger, som har til formål at bringe Balenciaga til verdensmodens højder. Sidste år, på s/s 23-udstillingen, overraskede han branchen med sit seneste samarbejde med Adidas, med atleter i hovedrollen.

Tøjets spøgelse

I dag er Cristóbal Balenciagas indflydelse stadig synlig i alle husets designs, både prêt-à-porter og couture. Hans mesterlige teknikker har bestået gennem Balenciagas berømte samlinger. Mærket udvikler sig konstant og genvinder sin unikke karakter og tager modige initiativer under Gvasalias ledelse. Fra at samarbejde med The Simpsons til at vælge Kim Kardashian som sin nyeste muse, trives modehuset, ligesom det var i 1950’erne. Brand historie Balenciaga er ikke kun en hyldest til fortiden, men også en inspiration for fremtiden. Mærket fortsætter traditionen for innovation og ekspertise, der har gjort det til et modeikon. Ved at kombinere tradition med modernitet krydser den konstant grænser og former trends og forbliver tro mod sine rødder.

@Dis Times