Gucci forår/sommer 2023
Gucci mærke er uden tvivl kendt som en af de største modegiganter. For mange er det et sandt synonym for rigdom, elegance og tidløs skønhed. Det italienske modehus skylder sit brede publikum den højeste kvalitet af sine kollektioner af tøj og tilbehør, håndsyet i Italien. Navnet Gucci kan også være forbundet med en lang række skandaler inden for virksomheden og i familien, som engang bragte virksomheden på randen af konkurs.
I dag er Gucci en enorm kreativ kraft i modeindustrien, dens aktiviteter følges tæt ikke kun af hele industrien, men også af os, almindelige forbrugere. Det er i denne skala, at modeimperier præsenterer deres seneste kollektioner, til en vis grad viser os, hvad vi vil bære i en given sæson. At skabe trends er derfor en væsentlig, men ikke den eneste, rolle for brandet. På den ene side griber Gucci modigt ind i modeverdenen og præsenterer mere og mere innovative og overraskende designs, men på den anden side demonstrerer den konstant til verden sin egen æstetik elsket af tusinder.
Denne modetilgang er identificeret med den nuværende kreative direktør for mærket, Alessandro Michele, som har været ansvarlig for Guccis globale image siden 2015. Michele begyndte selv sin professionelle karriere med at designe tilbehør til det berømte italienske modehus Fendi. Hans talent blev bemærket af Tom Ford, som trin for trin introducerede den unge designer til London Gucci-designstudiets verden. I løbet af de følgende år havde han forskellige stillinger i virksomheden, indtil han til sidst blev leder af produktudbuddet og blev udnævnt til kreativ direktør.
“Gucci Twinsburg”
Afholdes hvert halve år Modeugen i Milano det er en af de vigtigste modebegivenheder og derfor en unik mulighed for at præsentere nye løsninger, som det viser sig, ikke kun inden for tøj. Verdens største brands konkurrerer med hinanden i forhold til den mest usædvanlige konvention i showet, og hver sæson præsenterer hver af dem et ægte skue, der kombinerer skabelse med scenografi, lys og musik.
Under årets modeuge i Milano chokerede Gucci endnu en gang modeverdenen ved at præsentere sin nye kollektion på en ret usædvanlig måde. Hele 68 par enæggede tvillinger deltog i mærkets show. Designeren skabte i første omgang to identiske shows, hvor modeller klædt i samme outfits gik adskilt af en væg. Deltagerne i showet var fuldstændig uvidende om, at et lignende skuespil fandt sted i nærheden, og tricket blev først afsløret for publikum, da muren blev hævet, og de identisk klædte tvillinger slog hinanden i hånden på catwalken og holdt hinanden i hånden.
Interessant nok kommer tre par ud af 68 par identiske tvillinger fra Polen. På catwalken kunne vi se ansigterne af: Oskar og Kacper Grzelak, Oliwia og Natalia Dziadul, og Maria og Małgosia Dmitruk, som normalt ikke er forbundet med mode- og modelverdenen.
Som to dråber vand
Auraen omkring showet var virkelig magisk, og det visuelt blændende koncept, skabt omkring ideen om anderledeshed og identitet, glædede publikum og vakte mange positive følelser. Hvad inspirerede Alessandro at skabe sådan et ekstraordinært skue? Som det senere viste sig, er dette emne meget tæt på designeren, fordi hans mor og tante også er enæggede tvillinger, og som han selv understregede mange gange, kaldte han dem begge “mor” i sin barndom.
Det er ikke underligt, at designeren dedikerede sit arbejde til sin mor Eralda og hendes søster Giuliana med de inspirerende ord: “Alle tvillinger fra fødslen er meget bevidste om, at de ikke er i centrum af universet. De lærer at leve med deres anden halvdel, deres kopi. Grænserne for deres kropslighed har intet at gøre med grænserne for deres væsen. Jeg dedikerer samlingen til mine tvillingemødre – Eralda og Giuliana, som kun var i stand til at forstå livet takket være den andens tilstedeværelse.”
Alessandro Michele har været fascineret af tvillinger i årevis. Hans hang til ensartethed kan for eksempel ses i årets Costume Institute Metropolitan Museum-galla, hvor han optrådte med Jared Leto, stylet præcis det samme. Det samme motiv blev brugt i den seneste Gucci-kampagne, som indeholdt de tidløst skræmmende Grady-søstre, tvillinger i matchende blå flæskekjoler. Så han udtrykte det fænomenalt også under dette års Milano Fashion Week.
Selvfølgelig var modellerne i showet ikke 100% identiske. Guccis kreative direktør var mere interesseret i at skabe en illusion af perfekt harmoni og symmetri. Og det virkede bestemt, den samme styling blev forfinet ned til mindste detalje, og modellerne lignede hinanden så meget som muligt.
“Klar til at bære” tøj
Bevæger man sig væk fra motivet tvillinger, er det værd at understrege, at forårs- og sommerkollektionen 2023 i sig selv er en af de mest interessante. Der var masser af inspiration og referencer at finde på catwalken, som jeg vil diskutere om et øjeblik. Tøjet blev præsenteret i “Ready to wear”-stilen, det vil sige beregnet til hverdagsbrug af mærkets forbrugere. Og selvom nogle styles selvfølgelig kun var en del af runway-moden, kunne andre uden tvivl blive en del af det permanente sortiment.
Hvilke temaer var mest fremtrædende? Har Gucci valgt minimalisme denne gang, eller måske overdrevet excentricitet?Lad os følge “Twinsburg”-kollektionen.
Som hver sæson var der ingen mangel på rå skræddersyning, et nik til Tom Fords tid og det klassiske hvide sæt fra 1970’erne, som mindede os alle om, hvorfor Gucci blev berømt. Eklektiske jakkesæt var et symbol på mærkets æstetik. En interessant løsning var dog at kombinere et jakkesæt med undertøj med et tidløst logo. Denne gang blev der brugt ukonventionelle elementer, såsom strømpestrømpebånd placeret på benene af jakkesætsbukser, som subtilt forvrængede deres enkle snit.
Som kontrast var der også sportstøj fra 1980’erne med dets karakteristiske firkantede skuldre i metallisk læder, broderede nederdele, minikjoler og lækre kapper i pink og pudderblå. Publikum lagde også mærke til talrige motiver hentet fra asiatiske lande. Modellerne var klædt i tøj, der lignede traditionelle japanske kimonoer. Også symmetrisk fremstillede dekorationer såsom lange øreringe og hovedbeklædning syntes for mange at henvise til gamle civilisationer.
Der er mange tilbehør til rådighed. Udover de allerede nævnte kæmpe halskæder og øreringe, bød showet også på håndtasker Mogwais – mytiske karakterer fra filmen Gremlins fra 1984, og de fleste modeller bar briller med kæder hængende næsten til skuldrene.
Som vi kan se, fokuserede dette show primært på design, forskellige motiver hentet fra både natur og østlige kulturer var levende sammenflettet med en række farver og frodige blomster på chiffonkjoler. Gucci fokuserede på kontraster, typisk elegante haute couture-kreationer dukkede op ved siden af meget mere ekstravagante og avantgarde. En eksplosion af farver, ideer og energi – dette er modeimperiets nye kollektion.
“Fuori”
Dette er ikke slutningen på referencerne. I en af stylingerne spillede denimbukser til mænd med den italienske “Fuori” broderet på, som refererer til et magasin udgivet i 1970’erne, hovedrollen. ,, Fronte Unitario Omosessuale rivoluzionario italiano”. Dette blad blev til gengæld redigeret af den første homoseksuelle organisation i landet, der kæmpede mod den mest højreorienterede regering valgt i Italien efter Anden Verdenskrig. Det var således et udtryk for modstand mod regeringens bestræbelser på at true LGBTQIA+-miljøet. Alessandro, som var meget tæt på datidens begivenheder, kommenterer dem som følger: “Valgene viser, at friheden er ved at blive udhulet. Der var engang, hvor vi opnåede meget, men nu er det meget kompliceret. Vi skal ikke tage alt for givet.” Dette er en yderst pæn måde at smugle en politisk kontekst ind i mode, ofte brugt af designere.
Den nye Gucci-kollektion er formentlig ikke kun værdsat for sin utrolige innovation og specialiserede skræddersyning, men også for designerens personlige referencer. Efter mærkets tidligere kollektioner kan du se, at Micheles arbejde for Gucci altid har afspejlet hans eget liv, men dette års var hans hidtil mest personlige. Han talte ikke kun om sine tvillingemødre, men om den lange proces, han gennemgik i terapi, idet han forsøgte at forstå sin egen dualitet.
Alt dette viser, hvor dybt budskabet var skjult under overskrifterne “dualitet”, “identitet”, “refleksion”, som var vigtige for Michell, da de designede kollektionen. Samtidig viser hele dette show under Milano Fashion Week både mærkets forbrugere og hele branchen, at Gucci, som faktisk er en kæmpe tøjkoncern, ikke har mistet den modeånd, den har formidlet gennem årene.
Efterlad en kommentar