Er der stadig plads til porcelænsdukker?

Historien om dukker

De første porcelænsdukker er kunstværker, der blev skabt i det 19. århundrede og er stadig værdifulde mesterværker for samlere i dag. De mest værdifulde er produkter fra mærkevarefabrikker, der skaber unikke værker inspireret af menneskelig skønhed, toppet med en af ​​de mest dyrebare keramik, dvs. porcelæn, før i tiden var de ikke kun en del af underholdningen, men også en nøjagtig afspejling af tendenserne af en given æra. Karakterminiaturer har været kendt siden antikken, men deres funktioner varierer. De afspejler åndelige og kulturelle behov ved at skildre højere menneskelige kræfter og udfører underholdnings-, dekorative og uddannelsesmæssige funktioner.

Dukker er et tidløst element i menneskelig kreativitet og en model for samfundets nuværende aspirationer og konventioner, der opfylder æstetiske, følelsesmæssige, psykologiske og sociale behov. Porcelænsprodukter er prestigefyldte mesterværker, værdsat af entusiaster, hobbyfolk, kunstnere, æstetikere, investorer og dukkeførere. Med udviklingen af ​​teknologi for en del af samfundet er porcelænsdukker ikke længere populære. På den anden side vinder kunsthåndværk i værdi, og folk fascineret af det unikke ved disse dukker hævder, at de er livløse stoffer med en sjæl, indesluttet i porcelæn. For nogle ejere er de medlemmer af deres familier, der er gået i arv i generationer. Og i dag er de den perfekte idé til gave.

Dukkernes historie

I oldtiden tjente de en kultfunktion, i kristen tid skildrede de Jesus med Maria og de hellige, en i det 16. århundrede dukkede verdslige dukker op. De første dukker var lavet af stof og træ, omkring 1800 blev der tilsat voks for at give dem et mere naturligt udseende. Det er som bekendt et varmefølsomt materiale, så det blev med tiden erstattet med papirmasse, mens man begyndte at bruge porcelæn omkring 1830.

Dukken, som et af de ældste legetøj, optrådte i mange roller og tjente, når den repræsenterede en person, forskellige funktioner: som et barns legetøj, et magisk værktøj, en amulet, en fetich, en nipsting, dekoration af borgerlige stuer, som samt en repræsentativ model og en mannequin i modeteatret. Fra omkring 1900 til 1950’erne blev celluloid brugt til at fremstille dukker, og med tiden blev det erstattet af vinyl og plast, som den berømte Barbie blev lavet af. Ruth Harzdler var skaberen af ​​den første Barbie-dukke. Den dukkede op på det polske marked 30 år senere, i 1980’erne, i butikker som Pewex.

Skaberen af ​​Barbie
Foto: https://www.ai-bees.io
Barbie dukke
Foto https://www.ai-bees.io

Porcelænsdukker fremstillet i hånden i små serier var signeret med producentens varemærke eller navn. Den mest berømte tyske producent porcelænsdukker, rejste rundt i hele Europa, slog sig så ned og købte en legetøjsfabrik i Sonneberg (Thüringen) og en porcelænsfabrik i 1885. Det første mærke med et anker blev registreret i 1893 (anker og bogstaverne AM i en cirkel). Mærket med bogstavet W indikerede et dukkehoved, der var produceret specielt til Louis Wolfe, et firma med base i Sonneberg med afdelinger i Boston og New York, som distribuerede tyske og amerikanske dukker i U.S.A. I 1910 registreredes et mærke med et stiliseret anker kombineret med bogstaverne AM, og omkring 1920 blev der registreret et mærke med et mere formelt anker og bogstaverne AM på begge sider eller øverst.

Porcelæn dukke samlinger

Nu om dage er dukker fra porcelæn de er et ikon fra fortiden, men de har stadig en gruppe loyale fans og mister ikke deres æstetiske og samlerværdi som prestigefyldte kunstværker. Dukkerne har gennem årene fået en gruppe ivrige tilhængere, som er villige til at betale beløb på op til flere tusinde dollars for dem. Deres skønhed er ikke den eneste motivation for at købe, for deres priser springer senere op til det tidobbelte, og dukker er simpelthen en usædvanlig god investering.

En af de mest eftertragtede og de dyreste dukker i verden er Zawieruszyński. For ganske nylig blev der registreret salgsrekord for en af ​​dem i Moskva35.000dollars. Zawieruszyński-parrets dukker er blevet en form for investering.Selv om nye modeller er svære at få fat i, er det bestemt en god investering i årevis. Køb af porcelænsdukker er i samme kategori som investering i whisky, gamle biler eller tegneserietavler. Dukkerne er lavet i Minnesota, deres historie begyndte i Stalowa Wola. Zawieruszyńcy er et mærke med traditioner, nøje overvåget og håndlavet af et ægtepar.

Henryk og Zofia, som skulpturerer og syr tøj til deres dukker. De finder på navne sammen, det vil sige Natalia, Anulka, Celestyna, Apolonia. Undtagen porcelæn Natalie Apollonie de er lavet af andre materialer, såsom træ eller PVC. Deres produkter har allerede vundet over 100 priser og kan findes i alle verdenshjørner. Konkurrencen er meget høj, denne type dukker er hovedsageligt lavet af virksomheder fra Europa: Tyskland, England, Italien og Spanien. Uden for USA er det de største markeder, og samlere fra Rusland har på det seneste fået opmærksomhed. Nogle af dem er porcelænsdukkeentusiaster, ofte Hollywood-stjerner eller investorer.

Markedet stratificeres, forskellige modes, trends og nyheder dukker op, og mærket “Zawieruszyński” opstod i 1990’erne på bølgen af ​​popularitet af produkter fra Østeuropa, selvom de blev skabt fra bunden i USA. I øjeblikket er der billige dukker fra Kina og forfalskninger til folk med mindre budgetter, men som gerne vil have en unik dukke. Den globale rekordpris for en porcelænsdukke er over 6 millioner, det er en 200 år gammel dukke, en mekanisk “Birdman”, der endda kan spille fløjte.

Zawieruszynski dukke
Foto: http://zawieruszynski.com
Dukke Zawieruszynski Blog
Foto: http://zawieruszynski.com
Zawieruszynski
Foto: http://zawieruszynski.com
Zawieruszynski dukker
Foto: http://zawieruszynski.com
Zawieruszynski dukker
Foto: http://zawieruszynski.com

Modekanoner

Mode har altid været det element i kulturen, der er tættest på skikke, mannequiner og dukker er også blevet dets trofaste afspejling. Folk begyndte at bekymre sig om elegant tøj til dukker, ofte meget raffineret, svarende til de fremherskende tendenser. Dukkens tøj var endda en model, der viste, hvad der var den nuværende mode, kjolerne og mønstrene blev præcist gengivet i henhold til tendenserne i en given æra.

Dukkernes enorme rolle i mode er forblevet accepteret på grund af manglende modelfag. Tidligere blev tøj ikke præsenteret på rigtige mennesker, men på dukker, som er blevet en integreret del af modeverdenen. Begyndelsen af ​​dens udvikling går tilbage til det 14. århundrede, hvor information om moderigtigt tøj og frisurer begyndte at blive formidlet gennem dukker. Dukker svarede til nutidens magasiner, i stedet for legetøj tjente de som et hjælpeværktøj til at formidle information om ændringer i mode og fungerede også som modeller og tredimensionelle magasintavler.

I senere århundreder kom modeldukker til at blive kaldt “pandoraer”. I den engelsksprogede litteratur om tøjets historie omtales denne type dukker oftest med udtrykket mode dukker, på henholdsvis tysk og fransk: modepuppen og les poupées de mode. På trods af indvendinger fra nogle polske lærere er udtrykket “modedukker” blevet almindeligt blandt samlere og accepteret i dagligdags sprog. Modedukker omfatter ikke kun de gamle “Pandoras”, men også porcelænsdukker fra det 19. århundrede i moderigtige outfits og den seneste inkarnation af modeldukken, Barbie.

Skønhed i porcelæn

Porcelæn, der betragtes som et af de mest ædle materialer, har sin egen dato begyndende i det 7. århundrede i Kina. Fade, vaser og figurer blev lavet af de såkaldte “sandporcelæn”. Fra Kina blev porcelæn bragt til Japan, hvor traditionel te blev serveret i keramiske kopper. Hundrede år senere blev produkter lavet af kaolinler kombineret med kvarts og feldspat bragt til Europa af købmænd.

Det er dokumenteret, at det lykkedes landet at fremstille porcelæn for første gang i år 620, og en lille kreds af producenter holdt sammensætningen af ​​deres værdsatte varer og metoden til fremstilling af porcelæn hemmelig. Først i 1708 Ehrenfried Walther von Tschirnhaus produceret i 1709 annoncerede officielt opfindelsen af ​​europæisk porcelæn. Den første hvide porcelænsfabrik blev etableret i Meissen, hvor den berømte tyske kunstner Horold dekorerede porcelænsprodukter med Meissen-maling.

Kunsten at dekorere porcelæn har udviklet sig så meget, at det med tiden udover sin praktiske funktion også begyndte at få en dekorativ funktion. Den største udvikling af porcelæn i Europa fandt sted i det 18. århundrede takket være kongelig og fyrstelig protektion.

Kaldet hvidguld er porcelæn blevet et eksklusivt produkt. Den var så kostbar, at én porcelænsnål var en landsby værd. Det blev antaget at have magiske egenskaber, for eksempel at kar lavet af det ville splintre, når de var fyldt med gift. Monarker og bourgeoisi, der ønskede at beskytte sig mod døden, søgte porcelænskander og bægre.

I dag bliver porcelæn dekoreret både i hånden og i maskine. Produkter dekoreret med en laser er mere tilgængelige og billigere, og der findes forskellige hvide keramiske sæt og individuelle porcelænsnipsgenstande på markedet. Det er lavet af materiale skabt for hundreder af år siden middags- og kaffestel, figurer, vaser, skrin, dukker og smykker.

Porcelænsdukkernes historie
Sådan fremstilles porcelænsdukker
Dukke
Porcelænsdukkeblog
Porcelænsdukke Hvor kan man købe
Porcelæn børnedukker
Porcelænsdukker
Originale porcelænsdukker
Porcelænsdukke
Porcelænsdukker
Porcelænsbloggerdukker
Porcelænsdukker Hvor kan man købe
Porcelænsdukke

Teknologi vs porcelæn

Bortset fra en vigtig rolle dukker som model, plejede at være et fast element i hjemmet og social indretning, fordi piger og piger legede med det, indtil de blev gift, uanset i hvilken alder de blev gift. På tidspunktet for ægteskabet blev det givet til nogen fra den nærmeste familie eller opbevaret. Det var en vis ceremoni med overgang fra barndom og leg til voksenlivet.

Civilisation og kulturelle forandringer er også trængt ind i dukkernes verden, det er efterhånden sjældent at se en lille pige gå på gaden med en dukkeklapvogn eller lignende til almindelige mennesker, mere som filmidealer, idoler. Selv spilleformen ændrer sig til digital og virtuel. I den teknologiske udviklings æra er dukker blevet erstattet af robotter, der kan udføre husholdnings-, forsvars- og endda partner- eller ægteskabsopgaver. Mode har været domineret af mennesker eller hologrammer, og i den hjemlige sfære sker det, at mennesker bliver erstattet af robotdukker.

Børns miniaturer ligner på den anden side meget levende figurer udstyret med vitale funktioner. I robotiseringens og digitaliseringens æra er teknologi blevet et uadskilleligt element i alle aspekter af civilisationen, så det har også påvirket dukkernes verden. Porcelænet er erstattet af et materiale, der ligner menneskelig hud, og sjælen i dukkens mesterværk er erstattet af kunstig intelligens, der kan udføre enhver programmeret handling. Verden bevæger sig ubønhørligt i en ny retning, og produktionen af ​​dukker er underordnet den, men under hensyntagen til det menneskelige behov for skønhed, vil porcelænsdukker altid finde deres fans, der vil sætte pris på deres æstetiske, tidløse sjæl.