“Emilia Perez” triumf i Cannes
I aftes sluttede den 77. udgave af Cannes Internationale Film Festival. En af hans overraskelser viste sig at være stor “Emilia Perez” triumf i Cannes, produceret af Saint Laurent Productions. Denne film vandt tre prestigefyldte priser, der glædede både publikum og kritikere. Filmens succes er ikke kun en stor bedrift for filmverdenen, men også en stor ære for det luksuriøse tøjmærke. Saint Laurent Productions, filmafdelingen i det berømte modehus, beviste, at kreativitet lige så effektivt kan overføres til biograflærredet.
At vinde to prestigefyldte priser på en af de vigtigste filmfestivaler i verden understreger, hvor engageret Saint Laurent er i kunstneriske projekter på højeste niveau. Pris for bedste manuskript, skuespil og Guldpalmen for bedste film de beviser den fremragende kvalitet af produktionen og dens dybe indvirkning på seere og kritikere. Triumf Succesen med “Emilia Perez” i Cannes er også en bekræftelse af Audiards talent og fremragende skuespil. Filmen vil helt sikkert gå over i biografens historie som en innovativ produktion, der rørte hjerterne hos publikum over hele verden.
Kvinder regerer i Cannes
Juryen for den 77. internationale filmfestival i Cannes, ledet af Greta Gerwig, direktør for “Barbie”, besluttede at hædre fremragende skuespil på en hidtil uset måde. Men i stedet for at tildele prisen til én skuespillerinde besluttede juryen at anerkende alle fire kvindelige hovedroller. Så prisen gik til: Karla Sofía Gascón, Selena Gomez, Zoë Saldañy og Adriana Paz. Som Gerwig understregede: “Vi ønskede at værdsætte kraften i kvindeskuespil, hvilket er unikt i denne film. Hver skuespillerinde bringer noget unikt til denne historie, og sammen skaber de noget transcendent.”
Dette er et historisk øjeblik for filmfestivalen i Cannes, da Karla Sofía Gascón bliver den første transkønnede skuespillerinde, der modtager prisen. Ved afslutningsceremonien imponerede hun alle i en sort Saint Laurent-jerseykjole, udstyret med messingøreringe og -manchetter og klassiske patentpumper. I sin udtalelse henviste skuespillerinden dygtigt til budskabet fra den prisbelønnede film.
“Jeg vil have dig til at tro, ligesom i filmen “Emilia Perez”, at du altid kan forbedre dig, at alle kan blive et bedre menneske” – sagde Gascón. “Hun henvendte sig også til dem, der har skadet transsamfundet: ‘Alle jer, der har fået os til at lide, det er på tide, at I ændrer jer.'” Juryens beslutning om at hædre alle “Emilia Perez”-skuespillerinderne blev mødt med stort bifald fra publikum Det opfattes formentlig som et vigtigt skridt i retning af større repræsentation og inklusivitet i biografen.
Triumfen for “Emilia Perez” i Cannes og instruktørens laurbær
Derudover modtog Jacques Audiard, en erfaren fransk instruktør, juryprisen på Cannes-festivalen for triumfen for “Emilia Perez”. Det var kulminationen på hans 30-årige karriere. Dette er en unik sondring, når man tager i betragtning, at festivalen traditionelt kun uddeler én pris pr. film. Audiard skjulte ikke sine følelser, da han modtog den. Han indrømmede, at dette er opfyldelsen af hans mangeårige drømme, og han er ikke sikker på, hvad han vil gøre med resten af sit liv nu.
Samtidig benyttede instruktøren lejligheden til at appellere til publikum til forsvar for biografen. Han understregede, at fremtiden for denne kunst ligger i biograferne, hvor seerne fuldt ud kan fordybe sig i filmverdenen. Han var kritisk over for at se film derhjemme, med en telefon i hånden, og hævdede, at denne form ikke var sammenlignelig med biografoplevelsen. Audiards ord blev mødt med stor klapsalver fra publikum og filmindustrien. Mange mennesker så dem som et manifest for biografen og dens værdier i tider med dominans af streamingplatforme og hjemmeunderholdning.
Efterlad en kommentar