Digital prestige og rigdom. NFTs fremtiden for luksus?

Vr G6fd9f4fbf 1280
foto: Pixabay

NFT-tokens ramte internettets mainstream med storm og vandt meget hurtigt folks hjerter og pengepung – især unge. Det ser ud til, at det hele er forbi. Den flygtige mode varede to år, og kun unikke, men værdiløse stykker kode var tilbage i de digitale tegnebøger hos ikke-fungible token-elskere. Men det faktum, at vi endnu ikke har hørt om ikke-fungible tokens, betyder ikke, at det var en midlertidig trend. Mens på markedet NFT’er der er kapitaltørke, store virksomheder begynder at investere i denne teknologi med en klart langsigtet orientering.

Flere og flere af vores liv bliver langsomt reddet i digital form. Vi plejede at gå i biografen, i dag går vi i biografen Netflix. Vi plejede at shoppe, og i dag besøger vi netbutikker. Førhen skulle vi mødes for at snakke – i dag er vi i kontakt 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen via tale og sms. Heldigvis er fysiske møder endnu ikke blevet fortid, men – kan man lide det eller ej – alt fører til, at det ikke kræver, at man skal til en fest, et møde eller en kop kaffe, at man forlader huset! Det skyldes bl.a. spæde metaverse teknologi (virtuel virkelighed), samt NFT’er.

Ny verden, gamle regler. Metaverse-brugere omgiver sig med digital luksus

Ifølge NFTevening,com – Decentraland metavers besøgt af 8.000 unikke brugere hver dag. Til gengæld registrerede Sandbox-metaverset en digital befolkning på 1 million unikke brugere i hele 2022. Og det er ikke de eneste platforme af denne type – han arbejder bl.a. på egen hånd. Meta, som endda antydes af virksomhedens opgivelse af navnet Facebook som en generisk betegnelse for et konglomerat af flere store sociale medieplatforme, dvs. bl.a Instagram, Facebook, WhatsApp. Visionære – såsom Mark Zuckerberg, grundlæggeren af ​​Facebook – ser fremtiden i metaversen. De mærker det også eksklusiv mærker, der flytter deres fysiske kollektioner til den digitale verden. Bah! De åbner endda deres butikker der!

At overføre det virkelige liv til den virtuelle verden betyder, at folk også tager deres naturlige instinkter dertil. I dette øjeblik – og sandsynligvis i meget lang tid, hvis overhovedet – vil vi ikke tilfredsstille vores fysiologiske behov i virtual reality. Men andre kan og er allerede tilfredse – fx behovet for at skille sig ud i mængden og ønsket om at have begrænsede eller unikke ting. NFT-teknologien har givet mulighed for at sikre det unikke – hvilket gør en digital genstand unik.

NFT token – sikret med blockchain-kryptering – det kan være en slags ægthedscertifikat, det første uforglemmelige og helt unikke. Digital virkelighed giver dig mulighed for nemt at tildele den til det digitale objekt, den er beregnet til at repræsentere. Derfor optræder adskillige velkendte, prestigefyldte mærker i forskellige metaverser – biler, tøj, mode og endda banker! Hvis et kendt modemærke sælger en af ​​sine kollektioner i form af en NFT, er det muligt at gengive den digitalt. Således kan avatarer (karakterer) af metaverse-brugere blive “klædt” i Nike, Adidas-sko, Hilfiger-tøj og bære en håndtaske ved deres side. Louis Vuitton.  

Skærmbillede 2
NFT Tommy Hilfiger. Det blev auktioneret for 0,5 ETH (over USD 1.000) | foto: OpenSea

Prestige skjult i koden. Globale brands opkøber “jord” i metaversen

Men det betyder ikke noget, vel? Kendte mærker kan simpelthen have udnyttet NFT- og metaverse-dille, da den varede omkring 2021-2022. I mellemtiden åbner de ovennævnte mærker og mange andre deres “stationære” butikker i forskellige metaverser. Grunde i digitale metropoler er allerede købt af bl.a. sådanne giganter som Adidas, Gucci, Tommy Hilfiger, Nike, Burberry og Louis Vuitton. Den brugbare plads blev også købt af den koreanske teknologititan Samsung. JP Morgan og HSBC banker gjorde også dette. Selv NFT’er af biler er allerede dukket op i metaversen og deres digitale ækvivalenter – fx Acura, et premium-mærke ejet af det japanske Honda Motors. Andre mærker – som Ferrari og Lamborghini – har udgivet eller planlægger at frigive NFT-kollektioner. Fremover åbner de højst sandsynligt også deres showrooms i metaversen.

1 million indehavere3
Samsung åbnede sit showroom i Decentraland metaverse | foto: Tokens.com

Bestemt ikke alle “virtuelle verdener” vil være succesfulde. Mange af de vigtigste enheder er stadig i byggefasen – som det berømte værk af Mark Zuckerberg. Det kan dog bemærkes, at dette ikke er en forbigående mode, men metaverse kombineret med VR, NFT-tokens, kryptovalutaer, kunstig intelligens og andre teknologiske innovationer, har potentialet til at blive en del af vores fremtids landskab.