Couture Week SS23, altså magten ved modeindtryk
Endnu en modeuge i Paris er slut, men følelserne lever stadig. Modeverdenen havde endelig en chance for at se forårskollektionerne for det kommende år. Begyndende med det kontroversielle Schiaparelli-show i mandags og fortsatte gennem Fendi-showet torsdag aften, skete der en masse på catwalken i Paris. I løbet af 29 couture-shows over disse fire dage havde vi mulighed for at se mange betagende kreationer og designer, håndsyet tilbehør.
Ikke desto mindre var der også opmærksomhed på de sociale mediers ødelæggende indvirkning på, hvad der plejede at ske bag lukkede døre. Couture Fashion Weeks er på grund af deres elitisme indhyllet i betydelig kontrovers, og denne gang vakte showet fra det franske avantgarde modehus Schiaparelli også forargelse. Årets begivenhed gik utvivlsomt langt ud over kredsen af stjerner og indflydelsesrige personer fra branchen.
Couture et nichemarked
Couture Fashion Week er en af de vigtigste begivenheder i modebranchen. Det finder sted to gange om året og er en præsentation af den mest eksklusive mode – håndlavet tøj, der sælges for svimlende beløb. Desuden refererer udtrykket couture i sig selv til tøj, der kun er produceret på bestilling og er det modsatte af den såkaldte “klar til at gå” mode, offentligt tilgængelig for alle.
Det siges ofte, at couture-shows også er en mulighed for at udvide salgsmarkedet blandt stjerner og kendisser. Uanset årsagen bag denne eksklusive begivenhed, lad os tage et kig på nogle interessante samlinger, der tiltrak publikum til Paris.
En dyreaccent i Schiaparelli-kollektionen
Uden tvivl fik kollektionen præsenteret af modehuset Schiaparelli den største mediedækning. Den kreative direktør for Roseberry-mærket besluttede at udtrykke sin innovation ved at dekorere modellernes kjoler med dyrehoveder. De vedhæftede løver, pantere og ulve er lavet af håndskåret skum, uld og silke imiteret pels. Alt dette tilføjede ekstraordinær realisme til dyreattrapperne.
Udover at silhuetterne var fulde af surrealistiske accenter, henviste de også til helvedes symbolik fra Dantes “Divine Comedy”. Catwalken bød på enorme smykkeformer og masker, outfits med ekstremt definerede taljer og interessante variationer på jakkesættet. En ting er sikkert, Schiaparellis mode kom ikke så meget tæt på kunst, som det blev til kunst.
På trods af dette fik showet en meget blandet respons. Ord af beundring og påskønnelse blev blandet med skandale i forbindelse med brugen af dyresymboler som et element i tøjet. Men ordene fra Benjamin Simmenauer, professor ved Institut Français de la Mode, er vigtige:
“Couture handler normalt ikke om at afspejle samfundet. Det er den rolle, ready-to-wear spiller. Couture handler mere om at fejre håndværk, hvilket er grunden til, at couture normalt ikke laver bølger. Schiaparelli-skandalen føltes som noget nyt for couture.”
Fantastisk natur
Couture Fashion Week handler dog ikke kun om tøj. Dior Sammen med den kunstneriske leder af kvindekollektioner, Maria Grazie Chiuri, viste han verden en kollektion skabt til hyldest til store kunstnere: den franske danserinde Josephine Baker, den franske skuespillerinde Marpessie Dawn og den amerikanske sangerinde Eartha Kitt. En samling fuld af kontraster.
Sorte og hvide, tætsiddende silhuetter ledsaget af oversize, bløde, sensuelle kjoler ved siden af silhuetter lånt direkte fra mændenes garderobe. Og alt dette blev suppleret af et ekstraordinært sæt produceret af kunstneren Mickalene Thomas, der præsenterede gigantiske portrætter af afroamerikanske kvinder, “som symboliserer et nyt pantheon af kvinder.”
Til gengæld i tilfælde af Chanel, scenografien bestod af store bevægelige skulpturer af den franske kunstner Xavier Veilhan lavet af pap, træ og papir, inspireret af kvinders majorette kostumer i parader. Til gengæld var modellerne klædt i spektakulære hatte, butterfly, satinkapper, plisserede nederdele, pailletter og underkjoler.
Efterlad en kommentar